LinkedIn Nieuwsronde week 9

LinkedIn Nieuwsronde week 9

LinkedIn is een bron van nieuws dat rechtstreeks van professionals en bedrijven komt. VerpakkingsManagement selecteert interessante bijdragen met een rechtstreekse link. Een LinkedIn Nieuwsronde van een verwarrende designwissel bij Lidl tot een stevige online discussie over de fruitbakjes van AH.

Patrick Gerritsen deelt op LinkedIn het koperen jubileum van Bio4Pack.


LinkedIn Nieuwsronde

‘Het is inmiddels 12½ jaar geleden dat de verpakkingswereld kennismaakte Bio4Pack. Een bijzondere onderneming die een belangrijke rol wilde en is gaan spelen in het verduurzamen van de verpakkingsbranche. De missie van Bio4Pack is in al die jaren niet veranderd: het ontwikkelen en aanbieden van innovatieve verpakkingen die aansluiten bij de vraag naar kwalitatief hoogwaardige, duurzame en volledig composteerbare verpakkingen. De groei en het succes van Bio4Pack in de afgelopen 12½ jaar is het bewijs dat de missie en visie van oprichter Patrick Gerritsen het antwoord is op de verpakkingsbehoeften van vele producenten. Lees het succesverhaal van Bio4Pack.’

Van de rol

‘Duurzamer en efficiënter – nu is dat een combinatie die het voor klanten gemakkelijk maakt om voor papieren verpakkingen te gaan.’ Christel Geerts deelt via Thomas Schmidt, ceo van Haniel, de holding van Rovema een filmpje van een oplossing bij een klant.


LinkedIn Nieuwsronde

Schmidt: ‘Onze collega's hebben een producent van broodkruimels geholpen bij het verpakken van zijn product in papieren zakken vanaf rol. Dat is efficiënter en kosteneffectiever in vergelijking met het gebruik van voorgevormde zakken. Bijkomend voordeel: het materiaal is niet alleen recyclebaar, maar verzegelt het product ook veilig – waardoor het exporteerbaar is.
Blij dat ik tijdens mijn bedrijfsbezoek aan Fernwald de kans kreeg om een inkijkje te krijgen in dit klantproject – al had ik mijn Rovema hoodie niet bij de hand ;-).’

Zwartwit bij Lidl

Hij is al even met pensioen, maar Edwin Visser, ooit eigenaar van designbureau Sogood, spreekt zijn verbazing uit over een designwissel bij Lidl. ‘Kostenefficiëntie of communicatieblunder van Lidl? Al weken vind ik mijn zwarte wasmiddel niet bij de Lidl. Toch eens even vragen aan een vriendelijke medewerkster. Waarschijnlijk niet leverbaar krijg ik als antwoord. Geïrriteerd kijk ik nogmaals en zie ik ineens tot mijn stomme verbazing dat het tegenwoordig in een witte fles zit. Wie verzint zoiets? Alleen witte flessen is vast goedkoper in productie. Maar bij zo'n grote verandering is het vragen om misgrijpen. Volkomen onduidelijk packaging design!’


Zwart en wit.

Klaar voor de zomer

Rob van Heertum van VJD Design post op LinkedIn recent werk. Ons nieuwe ontwerp voor El Luchador RTD cocktails in actie! Prosit!
Deze puppy's verspreiden zich momenteel in de VS en Mexico. Klaar voor de zomer!



Wereldprimeur?

‘Dit is een wereldprimeur voor snackverpakkingen. Zou je een snackreep kopen in herbruikbare verpakkingen? Unwrapped Bars is een fabrikant van energiestaven gevestigd in Edinburgh. Zij bieden hun energierepen aan in herbruikbare verpakkingen’, schrijft Paul Jenkins euforisch.
‘Klanten kopen een doos met zes repen in wraps die zijn gemaakt van biologisch katoen, bedekt met bijenwas. Lege wikkels worden teruggebracht naar Unwrapped Bars, die vervolgens grondig worden gereinigd. De wraps worden geleverd door een lokaal klein bedrijf, Queen Bee Wraps. Een doos met zes repen kost £ 22, of £ 16 als klanten een abonnement nemen.
Dit is een primeur voor ons ThePackHub Innovation Zone platform. Wat denk je?’


De Zweedse journalist Bo Waltegg reageert:

‘Afgezien van het eventueel verminderen van zwerfafval, zie ik geen voordelen voor het milieu. Katoen heeft een zeer grote milieu-impact bij de teelt en het op een efficiënte manier wassen van de verpakking vereist zowel energie als wasmiddel en dat is vanuit milieuoogpunt niet positief.’

Kritische reacties op AH-verpakking

Albert Heijn is trots op het feit dat de fruitbakken in een closed loop worden gerecycled.

‘We maken onze verpakkingen circulair: als eerste supermarkt in Nederland starten we met closed-loop recycling van plastic fruitbakken. Door PET uit huishoudelijk afval weer in te zetten voor nieuwe plastic bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste bakjes, deze twee soorten verse fruitsalades, liggen eind februari in onze winkels. Meer weten?’: https://lnkd.in/dMQr9utR


Ondernemer Thomas Kascha reageert op de LinkedIn post van AH:

‘Albert Heijn, dit klinkt als een ongenuanceerd verhaal. Closed Loop is iets totaal anders, waarom laten jullie dit bericht zo online staan? Het is echt belangrijk dat grote partijen als AH verduurzamen maar dan wel met als doel duurzamer te worden en niet alleen om Woke over te komen voor de bühne. Recycling van Plastic is overigens ook echt niet dé oplossing. Oliewinning, Olieraffinage, micro beads en lekkage van chemicaliën zijn allemaal andere vieze processen en gevolgen van onze fossiele verslaving en die los je niet op met allerlei inefficiënte recyclingpogingen. Zet je marketing power liever in om innovatieve grondstoffen een kans te geven!’

Bert Hengeveld van Bordex packaging reageert op Kascha:

‘Ben oprecht benieuwd hoe jij naar het begrip closed loop kijkt. Wat is dat in jou optiek dan? Heb namelijk het idee dat op deze manier de loop wel 'geclosed' is. En ik ben eigenlijk nóg meer nieuwsgierig welke innovatieve grondstoffen een betere kans zouden moeten krijgen.
En kom nou niet weer met; daar heb je m weer met vraag en wedervraag. Jouw reactie impliceert dat jij oplossingen hebt. Ben hier erg benieuwd naar.

Kascha reageert:

‘Jouw eigen bekerverhaal waarbij de loop "closed" is, is een voorbeeld. Gebruikt spul gaat retour en na aanpassing wordt het opnieuw ingezet. Nadat deze bakjes echter de AH verlaten, zijn ze echt overal en valt nog maar te zien welk percentage ooit weer terug een "loop" ingaat. Lijkt me vrij opportunistisch als wij vanaf nu alles closed loop gaan noemen als er eens een keertje iets gerecycled wordt. Dat mijn reactie iets impliceert is in dit geval een aanname. Natuurlijk heb ik vele oplossingen, ik pretendeer echter niet dat onze groene spullen altijd en over dé enige oplossing zijn. Wat ik dus zou willen bereiken is dat veel meer partijen onder het juk van de plastic lobby uittreden en gaan inzien dat alleen "plastic recyling" als oplossing zien veel te beperkt is. Inzetten op innovatie en nieuwe materialen is wat mij betreft altijd en overal de oplossing en daar zal jij het zeker met mij over eens zijn!’

Met dat antwoord kan Hengeveld leven:

‘Oké, ik begrijp je zienswijze. Wellicht is de woordkeuze (closed loop) niet gelukkig gekozen. Maar wat AH, en vele partijen volgens mij, proberen in gang te zetten is een recyclingproces voor plastics, net als papier, blik en glas. 5 jaar geleden werd er amper gesproken over plasticrecycling en kijk eens waar we nu al staan! Over nog eens 5 jaar is het recyclen van plastic net zo succesvol (in percentage) als die van andere materialen.
Geloof ook niet dat plastic recycling de enige oplossing is. Volgens mij zoeken we met z'n allen naar een beter en duurzaam alternatief. Vooralsnog is die er nog niet en zullen we het moeten doen met the second best.’

Artikel delen