
‘Teamspirit’
Om de groei aan te kunnen komen er bij De Koningh ieder jaar drie monteurs bij en dat is exclusief de twee monteurs die dochterbedrijf Presa (België) en de extra monteur die Mundy Technology jaarlijks extra nodig hebben. Inmiddels bestaat de groep uit 117 medewerkers. Een personeelsprobleem kennen ze bij de Koningh niet. ‘Je moet zorgen dat je gedreven mensen hebt die hun werk leuk vinden. Op een paar na heb ik alle medewerkers persoonlijk aangenomen, omdat ze in ons team moeten passen en net zo klantgericht moeten zijn. We zijn een hecht team en als het druk is kan het best zijn dat een accountmanager met een monteur meegaat om een machine te installeren of dat een vooraf ingestelde machine door de accountmanager bij het bedrijf wordt geleverd. De mensen helpen elkaar.
Zo komt het gesprek toch weer op service. Een paar feiten. In iedere servicebus is standaard voor ruim € 25.000 aan onderdelen aanwezig en in het magazijn staat in totaal voor 4 miljoen euro aan onderdelen, machines en consumables. ‘Alleen zo kan je waarmaken dat je binnen een dag of liefst dezelfde dag nog kan leveren. En bij storingen gaan we naar Iedere klant, ook als ze geen servicecontract hebben. We komen altijd.’
Met een installed base van 15.000 machines, inclusief de dochterondernemingen zelfs 25.000, is een goed serviceapparaat ook essentieel. ‘Maar we zien ook dat de eisen bij onze klanten hoger worden. Ik vind het wel mooi dat ze ook begrip hebben in het uitzonderlijke geval dat er een keer een onderdeel niet is.
We kunnen hoge serviceniveau volhouden, omdat onze machines zoveel onderhoudsvriendelijker zijn geworden. 15 jaar geleden was de service interval 1400 draaiuren en nu is dat 18.000 uren of 24 maanden. Dat heeft te maken met de bouw van bijvoorbeeld de Linx codeermachines.
De frequentie van het reinigen van de inktkoppen is bij ons bijvoorbeeld 75% minder frequent dan bij concurrenten. De klant kan nu ook zelf dingen doen. We hoeven er niet altijd naar toe en dat is natuurlijk ook duurzaam. Alle onderdelen van de Linx printer zijn gespecificeerd om minimaal 56.000 draaiuren mee te gaan. De Overall Equipment Effectiveness ligt bij ons beduidend hoger. Preventief onderhoud door een service engineer is niet meer nodig want dat kan de klant zelf via een instructievideo.
Manager Coding Ludwig Loxley benadrukt dat de Koningh heel erg veel aan training doet. ‘Alleen al aan sales besteden we honderden uren aan opleiding. Als je een hoge servicegraad wilt bieden, moeten je mensen goed zijn opgeleid.’