Studeren zorgt voor ‘eye-opening experiences’

Studeren in de verpakkingsbranche

Studeren zorgt voor ‘eye-opening experiences’

 

Food innovation studeren aan de HAS green Academy

Wat iemand eet, zegt veel over zijn manier van leven. Bij de hbo-opleiding Food Innovation aan HAS green academy leer je hoe je nieuwe food concepten bedenkt en in de markt zet. Je ontwikkelt innovatieve concepten, maar ook slimme verpakkingen. Een afwisselende opleiding voor creatieve en ondernemende food liefhebbers!

 

Bekijk deze video en lees de 2 verhalen van de studenten hieronder.

 

 

Jim Jongmans, 2e jaars student Food Innovation – Packaging & Design

Jim JongmansAls tweede jaars Food Innovation student mag je kiezen voor een van de drie afstudeerrichtingen. Door mijn interesse in de materialen, productie en het ontwerpen van verpakkingen heb ik gekozen voor de afstudeerrichting Packaging & Design. Deze richting brengt mij veel theorie over alles wat er bij verpakkingen komt kijken, van materialen tot verpakkingslijnen. Het doel van onze opleiding is om ons op een creatieve manier te leren kijken naar hoe zaken als design, productielijnen en duurzaamheid op dit moment worden toegepast en hoe dit verbeterd kan worden.

Met de opgebouwde kennis vanuit mijn opleiding en de groeiende interesse in verpakkingen vorm ik tegenwoordig al snel een mening over bepaalde verpakkingen. Dit doe ik dan ook graag tijdens mijn bijbaan in de supermarkt. Ik vind het erg leuk om nieuwe producten in de supermarkt te bekijken. De verpakking speelt hierbij voor mij de grootste rol. Een verpakking is namelijk veel meer dan puur een verpakking om het product in op te slaan. Een verpakking heeft in de meeste gevallen namelijk een eigen manier van gebruik. Er is altijd een bepaalde manier waarop de verpakking geopend kan worden. Hier kan een doseermechanisme bijvoorbeeld aan toe worden gevoegd en dat zijn de eigenschappen van een verpakking die mij enthousiast maken.

Een tijd geleden tijdens het werken bij de supermarkt verwonderde ik me over een bepaald soort verpakking. De smeer mini’s van verschillende merken. De meeste zullen het product wel kennen. Het zijn kleine kuipjes met jam erin, die precies genoeg jam bevatten voor het smeren van één boterham. Als deze verpakking beter bekeken wordt valt het op dat er relatief veel verpakkingsmateriaal is gebruikt voor dit product. Elke portie jam is namelijk apart verpakt en deze kuipjes zitten ook nog eens in een omdoosje. Dit klinkt natuurlijk niet als een heel duurzame verpakking. Toch zit er een duurzaamheidsvoordeel aan deze verpakking. Elk kuipje staat gelijk aan één portie jam. Dit maakt het voor kleingebruikers juist wel weer duurzaam. Jam is namelijk door zijn hoge suikergehalte lang houdbaar en wanneer de kuipjes apart worden genuttigd hoeft er geen hele pot jam geopend te worden. Dit zorgt er weer voor dat er minder jam wordt weggegooid.

Over dit soort interessante vraagstukken wordt bij mij op de opleiding vaak gediscussieerd. Dit motiveert mij om meer te leren over verpakkingen om zo een compleet mogelijk verpakkingsconcept te kunnen ontwikkelen, dat duurzaam, gebruiksvriendelijk en enthousiasmerend is.

'Studeren zorgt voor ‘eye-opening experiences’

Julian Groensmit, Student 2e jaars student Food Innovation – Packaging & Design


Julian GroensmitStuderen zorgt ervoor dat je dingen merkt die je eerst nooit gezien had.  Packaging design beïnvloed hierbij vooral de supermarkt. In het tweede jaar
van de opleiding Food Innovation merkte ik dit vooral. Vanaf het tweede blok begon de opleiding zich namelijk eindelijk te richten op packaging zelf, het
onderdeel waar mijn passie vooral ligt. De eerste packaging lessen gingen over de brede wereld van materialen die gebruikt worden in de industrie. Vóór deze lessen vroeg ik me eigenlijk nooit
af hoe de verpakkingen in de supermarkt allemaal gemaakt werden. De informatie die ik kreeg gaf me inzicht over de exacte werking van de industriële processen.
De lessen draaiden vooral over de materialen die gebruikt worden binnen packaging. Denk hier aan papier, karton, blik, kunststof en glas. Al deze informatie zorgde persoonlijk voor een soort ‘eye-opening experience’ binnen supermarkten voor mij.

Bij blik verpakkingen zag ik vooral het verschil tussen 2-delige en 3-delige bussen door de langsnaad. Bij Coca-Cola blikjes zie je de langsnaad bijvoorbeeld niet. Voor dit soort blikjes is dat natuurlijk
niet gewenst door verstoring van grafisch design en de aanwezigheid van lood. Daarnaast had ik ook geleerd over de glans die vaak te zien is bij blik. Dit ontstaat door de chroom of tin laag, iets dat ik eerst helemaal niet wist. Eierdozen vielen ook erg op, door het patroon dat gecreëerd wordt bij het gebruik van een mal. Verder was het super interessant om de voor- en nadelen van alle verschillende kunststoffen te leren. Dit zorgt vaak er vaak voor dat ik mezelf de vraag stel, ‘Welk soort kunststof zou hier gebruikt voor worden? PP kunststof misschien?’

Verder vroeg ik me ook al een tijdje af hoe designs werden gemaakt op glazen flessen, totdat ik in de les de kans kreeg om naar een mal gemaakt voor glas van dichtbij te kijken. Het glas design wordt in de mal al verwerkt, iets dat heel logisch is maar onverwacht was voor mij.


Ik vind het dus super interessant om over packaging te leren en hoop hier nog veel mee te doen in de toekomst.

Artikel delen