Tetra Pak: Houdbaarheidsinnovatie: minder voedselverspilling, meer waarde

Houdbaarheidsinnovatie: minder voedselverspilling, meer waarde

Op 15 november vindt “Clean Out Your Refrigerator Day” plaats, een initiatief dat consumenten stimuleert om hun koelkast grondig op te ruimen. Dat is positief voor de hygiëne, maar leidt vaak tot extra voedsel dat in de afvalbak belandt. In Nederland verdwijnt jaarlijks gemiddeld 33 kilo voedsel per persoon in de afvalstroom. Tijdens een recente LinkedIn Live-sessie bespraken Ashkan Danaei, Sales Director Netherlands bij Tetra Pak, en Toine Timmermans, Directeur van Samen Tegen Voedselverspilling, hoe houdbaarheidsinnovatie voedselverlies kan beperken en de voedselketen toekomstbestendiger kan maken.

Voedselverspilling raakt meer dan alleen eten: achter elk product schuilen arbeid, energie, water en landbouwgrond. Wereldwijd gaat bijna een derde van al dat werk en die grondstoffen verloren, wat het milieu en de samenleving raakt. Minder verspilling betekent meer eten op tafel, meer zekerheid voor kwetsbare gezinnen en een veerkrachtiger voedselsysteem. Dat is broodnodig, want wereldwijd kampen naar schatting 319 miljoen mensen met acute voedselonzekerheid.

Ook het klimaat voelt de gevolgen. Voedsel dat wordt geproduceerd maar nooit gegeten, veroorzaakt 8 tot 10% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. In Nederland voorkomt elke kilo minder afval gemiddeld drie kilo CO₂-uitstoot. Als elk huishouden één week geen eten zou weggooien, levert dat 23 miljoen maaltijden op en bespaart het ruim 34 miljoen kilo CO₂.

‘We praten vaak over de ecologische en sociale gevolgen van voedselverspilling, maar vergeten soms ook de economische’, zeggen experts bij Tetra Pak. ‘Wie minder verspilt, gebruikt zijn grondstoffen slimmer en verlaagt tegelijk de kosten in de keten.’
'Door samen te meten, leren en innoveren, kunnen we voedselverspilling echt terugdringen'

Slim produceren, minder verspillen

De Europese unie heeft duidelijke doelen: Tegen 2030 moet voedselverlies in productie en verwerking met 10% omlaag, en bij retail, horeca en huishoudens met 30% per persoon. 

Innovatie speelt een belangrijke rol. Technologieën zoals Ultra High Temperature (UHT)-behandeling verlengen de houdbaarheid van producten als melk tot twaalf maanden, zonder conserveermiddelen of koeling, en verminderen zo voedselverlies. 

Samen naar 30% minder verspilling in de keten

De tweede Europese doelstelling vraagt om samenwerking tussen producenten, retailers en consumenten. In Nederland daalde de voedselverspilling in de retailsector al met 35%. Toch moet de verspilling thuis nog met zo’n 50% omlaag. Dat vraagt om bewustwording én innovatie, zoals betere houdbaarheidslabels en verpakkingen.

‘De quick wins zijn intussen binnen’, besluiten experts bij Tetra Pak. ‘De volgende stap is structurele samenwerking. Door samen te meten, leren en innoveren, kunnen we voedselverspilling echt terugdringen.’

Benieuwd naar meer inzichten? Bekijk de volledige LinkedIn Live-sessie hier.

Meer artikelen

recent new image
AWA neemt AIPIA over en...

Marktonderzoeksbureau AWA Alexander...

Lees meer
recent new image
Vetico bevestigt haar rol...

De co-manufacturer en co-packer Vetico...

Lees meer
recent new image
Digitalisering vermindert...

Veranderende regelgeving,...

Lees meer
recent new image
interpack 2026:...

Kunstmatige intelligentie, innovatieve...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox