Wasbare zuiveldeksel op basis van hout

Wasbare zuiveldeksel op basis van hout

De Finse zuivelproducent Valio introduceert herbruikbare deksels voor haar kwarkbekers. Het betreft in eerste instantie een serie van 10.000 spuitgegoten deksels van een biocomposiet gebaseerd op houtvezels. De wasbare deksel reduceert het gebruik van kunststof.

De herbruikbare deksels, gemaakt door Stora Enso, worden ingezet om het biocomposiet op houtbasis in voedselverpakkingen te testen. De deksels zullen begin dit jaar worden verspreid via Valio's promotionele verkoopdemonstraties. De kwarkbekers zijn conventionele polymeer verpakkingen.

Verspilling

Jaarlijks verspillen mensen wereldwijd ongeveer een derde van het voedsel (bron: FAO). Dit genereert onnodige broeikasgasemissies die bijdragen aan de klimaatverandering. De verpakking - en het deksel - speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van voedselverspilling. Het deksel bijvoorbeeld, beschermt het ongebruikte voedsel tijdens opslag in de woning. ‘Met dit pilootproject moedigen we mensen aan om kleine, concrete acties te ondernemen om voedselverspilling te verminderen. Het deksel maakt het gemakkelijk om de ongebruikte crème fraiche of quark te beschermen’, zegt Jussi-Pekka Lumme, Packaging Development Manager bij Valio.

 

Wasbaar

Tegelijkertijd testen Valio en Stora Enso hoe de biocomposiet werkt in combinatie met de voedselverpakking. De deksels zijn duurzaam, wasbaar en gemaakt van hygiënisch DuraSense® van Stora Enso, een biocomposietmateriaal dat houtvezels en polymeren combineert. De biocomposiet maakt het mogelijk om het aandeel van plastic in verschillende producten met de helft te verminderen en zo de CO2-voetafdruk te verminderen.
‘In 2018 zijn we overgestapt op volledig plantaardige verpakkingen in alle 250 miljoen gable-top melk-, yoghurt-, room- en zure melkpakketten. De verpakkingen maken deel uit van ons grotere concept om de CO2-voetafdruk van melk tegen 2035 naar nul te brengen. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe verpakkingsinnovaties om te testen en in gebruik te nemen,’ aldus Jussi-Pekka Lumme.

Vraag

‘Wij bij Stora Enso zien een sterke vraag naar klimaatvriendelijke voedselverpakkingen. De verandering wordt aangedreven door brand owners die milieuvriendelijke oplossingen zoeken. We zijn actief bezig met het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die voedselketens helpen te reageren op de vraag van de consument naar duurzame producten,’ zegt Hannu Kasurinen van Stora Enso, executive vice president, Packaging Materials.

 

 

Artikel delen