3 vragen aan … Liesbeth Broekhuizen, marketeer bij Bangma Verpakking

Liesbeth Broekhuizen van Bangma Verpakking

3 vragen aan … Liesbeth Broekhuizen, marketeer bij Bangma Verpakking

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Liesbeth Broekhuizen, marketeer bij Bangma Verpakking, naar hun NLPA inzending, de Jopen Tastekit, die een eervolle vermelding kreeg. 

Aan welke eisen moest de Jopen Tastekit verpakking voor Jopen Bier voldoen?

In het verleden ontwikkelden we al vaker een productverpakking op maat voor Jopen Bier. Voor de Jopen Tastekit mochten we dat opnieuw doen; deze keer in samenwerking met CAHE Verpakking Nederland, die het ontwerp verzorgde. Volgens Jopen bestaat er voor iedereen een geschikt biertje. Ze wilden de consument laten kennismaken met de diversiteit aan Jopen biertjes en de bierproeverij naar de huiskamer brengen. De beleving van het proeven van verschillende biertjes in het verpakkingsontwerp was dan ook een belangrijk aandachtspunt. De verpakking moest handig en stevig genoeg zijn voor tien biertjes en twee bokalen, dit in combinatie met een unieke uitpakbeleving voorafgaand aan de proeverij thuis. Verder moest de verpakking na opening kunnen dienen als basis voor een spel, de zogenaamde Cornhole Game. Tenslotte moest de verpakking goed draagbaar en stapelbaar zijn, zodat deze gemakkelijk kan worden verzonden via de webshop van Jopen. De combinatie van al deze eigenschappen was de vier-in-één uitdaging.

 

Bangma Verpakking Jopen Tastekit
De Jopen Tastekit met 10 verschillende biertjes en 2 bokalen

Wat is er in jouw ogen bijzonder aan de Jopen Tastekit? 

Het is een unieke tastekit met een knallende verpakking die niets aan de verbeelding overlaat. Jopen introduceerde de tastekit in december. Dus met het oog op de feestdagen was het voor liefhebbers van (speciaal)bier een mooi cadeau om te geven of te krijgen. Je kunt dat terugzien in het kleurrijke design. Dat is al een cadeautje op zich en je hebt daardoor geen pakpapier meer nodig om het cadeau te geven. Liefhebbers van (speciaal)bieren zijn vaak gek op diverse soorten biertjes en bijbehorende glazen en dat is allemaal in de tastekit verwerkt. Dit zijn wat mij betreft de bijzondere details en kenmerken in een notendop:

  • Bescherming en stevigheid – De verpakking beschermt de tien verschillende biertjes en twee bokalen. Naast de stevigheid van het karton is een naadloze aansluiting op de producten die erin zitten cruciaal, zodat de producten stevig blijven zitten.
  • Offset bedrukking aan de binnen- en buitenzijde van de doos – Hierdoor komen de gedetailleerde print en de hoeveelheid kleuren goed tot hun recht.
  • Unboxing experience – De beleving van het proeven van de biertjes is meegenomen in het verpakkingsontwerp. Het kleurrijke design biedt de consument een bijzondere uitpakervaring.
  • Handig in gebruik – Qua vorm is de verpakking 100% palletiseerbaar (geschikt voor een 1.200x1.000 pallet), stapelbaar (doos buitenwerk 500x200 mm) en draagbaar (gestanste handvatten in de verpakking). De doos, het interieur en de inhoud zijn ook recyclebaar.
  • Doos met dubbele functie – Jopen wilde een extra dimensie toevoegen aan de verpakking door hergebruik mogelijk te maken. Na het uitpakken is de doos in een handomdraai om te bouwen tot een game. 


Wat was voor jullie de reden om de Jopen Tastekit in te zenden voor de NL Packaging Awards?

De reden dat we aan de NL Packaging Awards meededen, was dat we de verpakking echt uniek vinden qua ontwerp en vormgeving. De tastekit biedt een bijzondere uitpakervaring met de dubbele functie van proeven en een spel spelen. Bovendien is er rekening gehouden met efficiëncy en gemak. We hoopten uiteraard op een nominatie en vinden het jammer dat we het niet gehaald hebben. Dat er een eervolle vermelding aan is gegeven, vinden we heel leuk en dat verdient de verpakking ;). We zijn daar erg blij mee.

Artikel delen