3 vragen aan … Rijk van Korlaar, NLPA jurycoördinator en directeur van Brohl Wellpappe Nederland en USP Display

Rijk van Korlaar NLPA jurycoördinator Brohl Wellpappe USP Display

3 vragen aan … Rijk van Korlaar, NLPA jurycoördinator en directeur van Brohl Wellpappe Nederland en USP Display

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Rijk van Korlaar, NLPA jurycoördinator en directeur van Brohl Wellpappe Nederland en USP Display, hoe de NLPA jurering is verlopen.

Wat vond je van de NLPA jurering van dit jaar?

Na de coronajaren was er eindelijk weer een grote groep bij elkaar om te jureren. Het enthousiasme om elkaar te zien was groot. De nieuwe juryleden worden snel opgenomen in de groep en de meer ervaren juryleden delen hun verhalen van de afgelopen tijd. Bruisend! Maar als het feitelijke jureren begint, ontstaat er ook gelijk een professionele discussie op hoog niveau. Deze mix van inspiratie door de inzendingen en vakmatige bevlogenheid leidt tot de winnaars in de categorieën.

Als jurycoördinator bewaak ik het proces van jureren. Inzenders verdienen natuurlijk een eerlijke beoordeling. Na een korte introductie over het waarom en de methode van jureren ben ik beschikbaar voor vragen. Verder leiden de juryvoorzitters hun jury door de inzendingen van hun categorie. Een goede jury heeft een brede blik. Dat betekent dat er vakcollega´s in zitten, die vanuit diverse invalshoeken naar de categorie kijken. Deze brede blik maakt jureren soms uitdagend, maar geeft een noodzakelijke verdieping. Ook dit jaar zijn we erin geslaagd mooie jury’s samen te stellen.

Wat is in jouw ogen het belang van de NLPA?

De NLPA geeft een podium aan innovatie in onze industrie. Dat design en techniek hun eigen plek hebben in de wedstrijd, is fantastisch. Door het samenbrengen van mensen tijdens de jurering en tijdens de uitreiking van de prijzen, ontstaat de drang om nog sneller te innoveren in je eigen werkomgeving. En in de verpakkingswereld valt er veel te innoveren. Verpakken is een thema dat telt in deze tijd. Nu duurzaam verpakken geen wens meer is, maar een must voor elke producent, zien we hier enorm veel uitdagingen. Soms gedreven door wet- en regelgeving, soms door influencers of druk vanuit consumenten. De initiatieven zijn talrijk en zullen de komende jaren sterk toenemen. Ik kan iedereen aanraden alle genomineerde inzendingen te bekijken. Alle nominaties verdienen dat. Natuurlijk krijgen de winnaar en de runner up de meeste aandacht, maar meestal is het een close finish. Mijn tip: bestudeer alle nominaties allemaal even!

Wat vond je van de kwaliteit van de inzendingen?

Elk jaar is het weer spannend wat de kwaliteit van de inzendingen is. En bij elke editie zijn we verrast door het hoge niveau. Ondanks dat je de markt toch vrij goed denkt te kennen, zie je dingen voorbijkomen, waarvan je een grote glimlach op je gezicht krijgt! 

Wat me wel opvalt is dat er vanwege de afgelopen coronajaren, minder vernieuwd is. Alle bedrijven waren bezig met een oplossing vinden voor de coronaperikelen. Sommige waren veel te druk, andere hadden het veel te rustig. Dat heeft innovatie in de weggezeten. Ik zie wel dat we de draad weer oppakken. Uiteraard geldt dit niet voor de initiatieven die opgestart zijn vanuit duurzaamheidsdenken. Deze versnellen juist.

Artikel delen