‘Column en dialoog’

‘Column en dialoog’

Een column is een niet al te lang stukje tekst. Sommigen zeggen: ‘Ik heb er een stukje over geschreven’. De onvolprezen Arnon Grunberg noemt het zijn “voetnoten”.

Hoe het ook wordt genoemd, de “stukjes” worden geschreven, omdat de schrijver vol is van het onderwerp en ervan uitgaat dat de lezer erdoor kan worden geraakt en dat zijn of haar interesse zal worden gewekt. Op afstand probeert de schrijver in feite een dialoog in gang te zetten. Alhoewel hij dat in veel gevallen nooit echt kan vaststellen. Behalve als het stukje zoveel reuring veroorzaakt dat het tot ingezonden brieven leidt.

Of - nog erger - dat social media erop losgaan en dat in sommige gevallen zelfs een volledig ongecontroleerde polemiek ontstaat, inclusief alternative facts, halve waarheden en fake news. De packaging sector is blijkbaar een beschaafde sector en mijn columns hebben gelukkig nooit tot dit soort reacties geleid. Of misschien had ik ze pittiger moeten schrijven? Wie zal het zeggen.

Op LinkedIn heb ik gelukkig kunnen vaststellen dat zij herhaaldelijk tot de beoogde dialoog hebben geleid. Met het nieuwe jaar aan de horizon en met mijn afscheid van FLEX/ design achter mij zal ik ook in het komende jaar mijn columns voor VM blijven schrijven. Nu meer Outside-In dan Inside-Out. Maar niet alleen vanuit dat nieuwe perspectief. Ik wil ook graag die gewenste dialoog binnen de packaging sector een zetje geven. De veranderingen en de transities die zo hard nodig zijn en die ik in eerdere columns al heb beschreven, verdienen niet minder.

Een tweegesprek met vakgenoot

Vanaf 2023 zal ik daarom niet alleen “gewone columns” schrijven. Ik ben ook voornemens te schrijven in een dialoog en een soort geschreven tweegesprek met een vakgenoot. Via mijn eigen netwerk en de redactie van VM zullen wij kandidaten hiervoor benaderen. Onderwerpen kunnen wij dan samen selecteren.

Als een – vrijblijvende – voorzet zou ik willen voorstellen om het gesprek aan te gaan over een veel actievere rol die ik graag zie voor grote retailers en FMCG-bedrijven om die transities niet alleen te faciliteren, maar ook te versnellen en actief te ondersteunen. In bijvoorbeeld het hele stikstofdebat en de financiële ruimte die de agro sector niet wordt geboden om te kunnen veranderen, waren zij voor mij de grote afwezige.

Ik zou zeggen: een prikkelend onderwerp om met een column de dialoog te intensiveren. Wie biedt zich aan?

Ja ik heb interesse

Artikel delen