Laaghangend bedrijfsfruit

Laaghangend bedrijfsfruit

Tags: opinie
- Door Filip, Vangeel, manager circular economy bij Valipac.

 

Laaghangend fruit: letterlijk: fruit dat laag aan de boom hangt en dus gemakkelijk geoogst kan worden. Als metafoor wordt het vaak gebruikt in veranderingsprocessen om prioriteit te geven aan gemakkelijk binnen te halen doelen. Ook in de verpakkingsindustrie is er voldoende laaghangend fruit om verpakking meer circulair te maken.

Mijn werkgever Valipac, dat in België de producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor de bedrijfsverpakkingen coördineert, heeft als missie onze klanten te begeleiden in hun traject naar meer circulaire bedrijfsmatige verpakkingen. In onze nieuwe erkenning, die ons begin december verleend werd door de Interregionale Verpakkingscommissie, gaan we vier grote uitdagingen aan die ons circulair model nog meer in de verf zetten: lokale recycling stimuleren, selectieve inzameling verder aanmoedigen, traceerbaarheid verhogen voor betere gegarandeerde recycling en het gebruik van recyclaat stimuleren.

Maar waar is dat laaghangend fruit? Focusmateriaal nummer één van consumenten, bedrijven en overheden is plastics. Maar terwijl iedereen kijkt naar de consumentenverpakkingen, verliezen we de bedrijfsmatige verpakkingen uit het oog. In België alleen al wordt er jaarlijks 100 kton bedrijfsmatige plastic verpakkingen op de markt gezet, waarvan ongeveer 70 kton films en folies. Deze - meestal pallet folies - zijn relatief zuiver zonder resten ketchup of mayonaise, meestal bestaande uit monomateriaal en veelal selectief ingezameld. Bedrijven, die hun verpakkingsafval goed sorteren, krijgen sowieso van Valipac een sorteerpremie.

Zoveel mogelijk partners uit de waardeketen meekrijgen in ons circulaire verhaal

Jammer genoeg worden deze folies nog teveel verhandeld om buiten de EU gerecycled te worden. Via afspraken met de traders, kan Valipac gelukkig wel door audits ter plaatse, bewijzen dat dit materiaal wel degelijk gerecycled wordt. Dit is echter een kortetermijnoplossing.

Op middellange termijn gaan we via gerichte incentives de circulariteit van bedrijfsmatige plastic verpakkingen proberen te verhogen. Enerzijds via een bonus tot €35/ton voor bedrijven, afvalverwerkers of traders die beslissen om de plastic verpakkingen zo lokaal mogelijk te laten recycleren. Anderzijds gaan we een bonus van €50/ton uitkeren aan bedrijven die bedrijfsmatige plastic verpakkingen op de Belgische markt zetten die minstens 30% post-consumer recyclaat bevatten. Meer info vind je op www.MyRecycledContent.com

Op deze manier proberen we zoveel mogelijk partners uit de hele waardeketen mee te krijgen in ons circulaire verhaal.
 

Artikel delen