'De verpakkingsclaims vliegen je om de oren'

Milieuvriendelijke verpakking. Met 75% minder plastic. Goed recyclebaar.’ Kijk op een verpakking en de claims vliegen je om de oren. Als je al een tijdje meeloopt in de verpakkingswereld, kijk je daar niet meer van op. En je weet: sommige claims kloppen en zijn goed onderbouwd, en sommige zijn wat meer, laten we het vriendelijk zeggen, “modieus”. Maar als je je vervolgens verplaatst in de positie van de argeloze consument, die op zijn zoektocht naar de juiste keuze al deze informatie tot zich neemt, ga je je toch achter de oren krabben. En dat is dan nog de consument die bewust bezig is met zijn gedrag.

Onderbouwde verpakkingsclaims

Wij pleiten daarom voor goed onderbouwde duurzaamheidsclaims, met herleidbare bewijzen. Dat past allemaal niet op het doosje natuurlijk. Maar zorg ervoor dat je de informatie op een eenvoudig vindbare plek op je website, of bij de klantenservice aanbiedt. Dat draagt bij aan transparantie en aan je geloofwaardigheid als bedrijf.

Als je het serieus meent, moet je het serieus uitleggen. Uit recent onderzoek in opdracht van het KIDV weten we dat communicatie op verpakkingen over die duurzaamheid, er niet vanzelfsprekend toe leidt dat consumenten bij de aankoop van een product voor de meest duurzame verpakking kiezen. Dat is ergens wel begrijpelijk.

Want 100% recyclebaar: Wat is dat eigenlijk? En kan dat wel? En waar blijkt dat uit? Bovendien spelen andere aspecten ook een rol bij de keuze voor een product.

De claims die op verpakkingen zichtbaar zijn, zijn in veel gevallen niet serieus onderbouwd. Of de informatie is niet goed terug te vinden voor de geïnteresseerde gebruiker. Als je probeert uit te vinden wat die 75% minder plastic betekent (75% ten opzichte van wat?) word je het bos ingestuurd. Op zijn best vind je ver weggestopt op een website wat extra informatie. De mensen van de klantenservice kunnen je ook niet meer vertellen.

Wido van Drecht en Tessel Kans – senior adviseurs Schuttelaar & Partners

 

Bekijk hier het complete onderzoek van KIDV

'Wij pleiten voor goed onderbouwde duurzaamheidsclaims, met herleidbare bewijzen’

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Roemer Zijp:...

‘We willen met z’n allen verduurzamen....

Lees meer
recent new image
VNV-er Sanne van der...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Visie van...

Ducona begon in 2012 al met de inzet...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox