Heritage Robijn leeft in ontwerp

Heritage Robijn leeft in ontwerp

Een spray die je kleding opfrist en plooien gladstrijkt zonder wassen of strijken. Dat doet Robijn Dry Wash, een recente innovatie van Unilever. Het product kreeg een aluminium verpakking; een uitdaging voor de ontwerpers van 1HG.

Tekst Kristi Houtkamp Foto’s 1HQ Global Branding & Creative Design Agency


Robijn Dry Wash.
Robijn Dry Wash is een recente innovatie van Unilever.

Robijn Dry Wash: innovatie in wasmiddelen

Het assortiment Robijn-wasmiddelen (Unilever) is recent uitgebreid met Robijn Dry Wash. Een productinnovatie waarmee het A-merk naar doelgroepverbreding zoekt. Het zal zeker ook een jongere doelgroep aantrekken, verwacht brandmanager Satish Oemraw. ‘Hoewel het een gewoonte is die een grote groep mensen zal herkennen: je favoriete kledingstuk over een stoel in de (slaap)kamer hangen, want na een dag dragen is het nog niet vies genoeg om in de was te doen. Maar, als je het de volgende dag weer aan wilt trekken, mis je eigenlijk die frisse geur van gewassen wasgoed. En daar spelen we met Robijn Dry Wash op in. Deze wasmiddelspray – vergelijk het met een droogshampoo – frist kleding op en strijkt plooien glad zonder wassen of strijken. Een product dat ook heel interessant kan zijn voor mannen’, legt Oemraw uit.

Robijn Dry Wash herkenbaar binnen portfolio

Worden alle andere Robijn-wasmiddelen in kartonnen dozen of kunststof flacons verpakt, zo niet Robijn Dry Wash. Dit product staat in een aluminium aerosol in de schappen. Oemraw: ‘Een nieuwe verpakkingsvorm voor Robijn, een nieuw formaat ook én recyclebaar. De aluminium aerosol is luchtaangedreven en maakt 360 graden sprayen mogelijk.’ Oemraw erkent dat er ook nadelen aan de aerosolverpakking zitten, vooral qua bedrukkingsmogelijkheden. Ook het designteam dat de opdracht voor het verpakkingsdesign van Robijn Dry Wash kreeg, stond voor een uitdaging. ‘Het is niet de meest makkelijke vorm om én de werking van dit nieuwe product in een oogopslag duidelijk te maken én de merkwaarden van Robijn in een verleidelijk verpakkingsdesign te vatten’, stellen Amy Wiles en Kostas Konstantinou van 1HQ Global Branding & Creative Design Agency in Amsterdam.


Robijn Dry Wash, productinnovatie van Unilever.
Robijn Dry Wash: iconen verleiden.

Logo Robijn centraal

Het designteam begon met de merkherkenning. ‘Het ontwerp moest comfortabel en herkenbaar aanvoelen binnen het Robijn-wasmiddelenportfolio. De shopper moet het direct als Robijn herkennen én willen kopen, ook al gaat het om een heel nieuw product. Daarom plaatsten we het logo centraal in het midden. Daarnaast was het belangrijk dat het ontwerp duidelijk maakt wat dit nieuwe product doet en hoe je het gebruikt.’ De designers plaatsten op de voorzijde van de aerosol iconen die de aandacht trekken naar de belangrijkste voordelen van het product. ‘Dat intrigeert en verleid je om het product uit het schap te nemen om er meer over te weten te komen.’

‘Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Evolutie merkwaarden Robijn

Het succesvol bedrukken van aluminium verpakkingen kan een uitdaging zijn. Wiles beaamt dat: ‘We hebben behoorlijk wat aandacht besteed aan een goede leesbaarheid van de tekst, maar ook om de levendigheid van het merk, goed tot zijn recht te laten komen. Alle wasmiddelen van Robijn hebben prachtige geuren, die voor klein geluk zorgen in ons drukke leven. Zo ook Robijn Dry Wash. En het ontwerp versterkt dat kleine geluk. De heritage van het merk is behouden, maar vereenvoudigd en geëvolueerd om dit product ook voor een nieuwe doelgroep relevant te maken. Je ziet dus nog wel de Robijn-kleuren en elementen van bloemen en vlinders terug, maar in een minimalistische vorm. En die evolutie vind je in de iconografie, die bij dit product voor het eerst wordt toegepast.’ Oemraw is enthousiast over het resultaat. ‘Het designteam van 1HQ kent het merk Robijn door en door. Zij creëerden bijvoorbeeld ook het verpakkingsdesign van The Robijn Collection, dat verschillende prijzen won. Toch bleek deze opdracht niet eenvoudig en dat had alles te maken met het gekozen verpakkingsmateriaal. Maar het resultaat is heel mooi: het straalt innovatie uit.’

Artikel delen