VM Nieuwsronde buitenlandse media | Trek bespaart 16 ton plastic

VM Nieuwsronde buitenlandse media | Trek bespaart 16 ton plastic

De redactie van VerpakkingsManagement scant wekelijks buitenlandse verpakkingssites op noviteiten en ontwikkelingen. Deze week vielen ons onderstaande berichten op uit Packaging World, Packaging Strategies, Packaging Europe, Packaging Scotland en Packaging News Australia.

Trek Bicycle gebruikt 85% minder plastic

De Duitse fietsenmaker Diamant, onderdeel van Trek Bicycle, vervangt plastic noppenfolie door recyclebaar kraftpapier om het stuur van zijn fietsen tijdens het transport te beschermen. De overstap bespaart 16 ton plastic per jaar.

Diamant richtte onlangs zijn aandacht op de duurzaamheid van zijn fietsverpakkingen, waardoor het gebruik van plastic in het proces aanzienlijk werd verminderd.

In samenwerking met Mondi schakelde Diamant over van de plastic noppenfolie, die het gebruikte om het stuur van de fietsen van het merk Trek en Diamant in te pakken tijdens het transport, naar Mondi's recyclebare Protector Bags. De flexibele zakken zijn gemaakt van meerdere lagen hernieuwbaar kraftpapier en zijn ontworpen om volumineuze, gevoelige of onregelmatig gevormde items in te pakken. Met deze overstap van plastic naar papier heeft Diamant het gebruik van plastic met 16 ton per jaar verminderd - ongeveer 85% van het vorige verbruik - en heeft het ook aanzienlijke besparingen gerealiseerd in zijn logistiek en transportkosten.

Bron: Packaging World

Packaging World2

 

Coating voor het sealen van papier

Het in de VS gevestigde Cortec Corporation, specialist in roestwerende en corrosiewerende materialen, heeft een recyclebaar verpakkingspapier ontwikkeld dat kan worden geseald. Het zogenoemde EcoShield Heat Sealable Paper kan verpakkingsmaterialen op plasticbasis vervangen.

EcoShield Heat Sealable Paper is volgens Cortec voorzien van een zelfklevende coating die op waterbasis is en gemakkelijk te heatsealen is. Als twee zijden van een papieren verpakking met de speciale coating tegen elkaar worden geplaatst, ontstaan er effectieve sealnaden ​​wanneer het papier wordt verwarmd. De verzegelfunctie stelt de gebruiker in staat om talloze aangepaste verpakkingsconfiguraties te creëren, zoals zakjes, sleeves, label, enzovoort.

Volgens Cortec is de coating onschadelijk en recyclebaar en kan het papier, dat bijvoorbeeld gesloten zakken of plastic sleeves kan vervangen, worden gesorteerd in de gebruikelijke recyclingstromen voor verpakkingspapier. Het papier kan ook bedrukt worden met logo's, productinformatie, et cetera.

De nieuwe coating is volgens Cortec voor interessant voor kleinere eenheden bulkartikelen in doe-het-zelf, metalen onderdelen, huis- en tuinartikelen, kantoorbenodigdheden, enzovoort.

Bron: Packaging Strategies

Packnews, cortec-papper

Tesco: ‘Loop heeft een brede samenwerking nodig’

Tesco heeft de test met Loop en haar hervulbare verpakkingen beëindigd. De supermarkt heeft een rapport uitgebracht waarin wordt beschreven wat het heeft geleerd van de Loop-pilot, hierin wordt opgeroepen tot samenwerking tussen verschillende bedrijfstakken en consumenteneducatie om schaalvoordelen voor hergebruik mogelijk te maken.

Volgens Tesco is brede samenwerking noodzakelijk voor succes: ‘Eén bedrijf kan niet alleen een succesvol en schaalbaar hergebruiksysteem creëren. De Loop-proef steunde op meer dan 30 bedrijven, waaronder 25 merken, die samenkwamen om producten in herbruikbare verpakkingen te leveren. Deze coalitie zal moeten groeien, zegt Tesco. Deze gezamenlijke aanpak zal blijkbaar beleidsmakers, NGO's, merken, retailers en andere industrieën moeten verenigen om hergebruiksystemen op grote schaal te vergemakkelijken.

‘Om een ​​hervulbare verpakkingen op de lange termijn te laten slagen als een echt toegankelijke en betaalbare optie, heeft het schaal nodig. Het zal een tweede natuur moeten worden voor klanten in veel verschillende retailers. En het zal logistiek veel gemakkelijker en efficiënter zijn als iedereen het op een gemeenschappelijke manier gebruikt, vooral als we een gemeenschappelijke infrastructuur ontwikkelen en delen voor klanten om gebruikte containers in te leveren.’

Tesco zegt dat, om hergebruik op te schalen, meer betrokkenheid vereist is van een bredere demografie van consumenten - niet alleen van degenen die 'milieubewust' zijn. Volgens de onderzoeksgegevens van de retailer beschouwen klanten herbruikbare verpakkingen vaak als dezelfde milieu-impact als recyclebare verpakkingen, maar Tesco is van mening dat hergebruik extra voordelen biedt. De retailer stelt dat er daarom een ​​'cultuur verschuiving' naar hergebruik nodig is.

Bron: Packaging Europe

Tesco Loop

Kartonnen bakjes voor on-the-go

Colpac introduceert in het VK een assortiment FSC-gecertificeerde multi-voedselbakjes voor food producten. Met een 'maximum' van 7% plastic aandeel voldoet het assortiment aan de OPRL-richtlijnen voor recycleerbaarheid voor 2023 en daarna.

De kartonnen bakjes bieden opties voor bedrukt kraft en natuurlijk kraft, beide met FSC-materialen. Ze zijn verkrijgbaar in vier verschillende maten van 470 ml tot 1.300 ml en zijn geschikt voor een scala aan gerechten, van salades tot warme maaltijden om mee te nemen.

De bodem heeft een PE-coating die een barrière vormt tegen vocht en vet. Ieder bakje kan worden voorzien van een 'anti-mist' deksel. De deksels zijn gemaakt van rPET voldoen aan de 30% gerecyclede inhoudsdrempel zoals beschreven in de Engelse plasticverpakkingenbelasting.

Bron: Packaging Scotland

Packaging Scotland, Colpac

 

Dark Woods kiest voor composteerbare koffieverpakking

Dark Woods Coffee, een speciale koffiebrander uit West Yorkshire, VK, heeft gekozen voor thuis composteerbare verpakkingen van Parkside voor zijn assortiment horeca- en B2B-koffiebonen.

Door deze stap is Dark Woods – ook een B-Corp gecertificeerd en meermaals bekroond koffiebedrijf – een van de eerste bedrijven die 100 procent composteerbare koffieverpakkingen voor de horeca gebruikt.

De flexibele verpakking van Parkside is gemaakt met een composteerbare zak uit het Park2Nature assortiment en een industrieel composteerbaar ventiel.

‘Park2Nature is een 100 procent composteerbare oplossing die geen concessies doet aan barrièreprestaties of printkwaliteit’, aldus Paul McKeown, sales director bij Parkside. ‘Het assortiment duurzame verpakkingsoplossingen past uitstekend bij ons bedrijf en de producten sluiten aan bij de kernwaarden van ons bedrijf, namelijk uitmuntendheid, kwaliteit en innovatie.’

De vorige verpakkingsoplossing van Dark Woods was vervaardigd met een PET- en PE-laminaat. De Park2Nature-oplossing van Parkside biedt dezelfde zuurstofbarrière-eigenschappen om de koffie vers te houden en biedt tegelijkertijd een milieuvriendelijke levenscyclus van gradle to gradle.

Bron: Packaging News Australia

PackagingNewsAustralia, parkside-coffee1

 

 

 

 

 

Artikel delen