3 vragen aan ... Liesbeth Ronden, Strategic Brand & Packaging designer

Liesbeth Ronden Strategic Brand & Packaging designer

3 vragen aan ... Liesbeth Ronden, Strategic Brand & Packaging designer

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Liesbeth Ronden, Strategic Brand & Packaging designer, naar haar inzending van Bikl én nominatie voor de NL Packaging Awards.

Wat was voor jou de reden om de Bikl verpakking in te zenden voor de NLPA?

Bij Bikl vielen voor mij alle facetten, waaraan een goed merk moet voldoen, als puzzelstukjes in elkaar. Vroeger wilde ik kinderboekillustrator worden. Illustraties spreken tot de verbeelding en roepen associaties op. Toen ik na mijn studie in de ontwerpwereld terechtkwam, ontdekte ik dat dit bij het ontwerpen van verpakkingen ook zo werkt. Een goede verpakking spreekt tot de verbeelding en vertelt zijn eigen verhaal. Voor mij is Bikl dat bij uitstek:

  • Een goed product in een onderscheidende verpakking. 
  • Een mooi totaalconcept met een onderscheidend merkverhaal van traditie versus innovatie, waarbij ik de essentie van het product vertaalde naar een identiteit die tot ieders verbeelding spreekt.
  • Een verpakkingsuitstraling die aan de verwachtingen van de koper voldoet, uitlegt, inspireert en het product een podium geeft.
  • Een mooie en inspirerende samenwerking met opdrachtgevers Arend & Bert en receptontwikkelaar Yolanda van der Jagt.

Wat is er in jouw ogen bijzonder, leuk of interessant aan het Bikl-ontwerp?

Het fermentatieproces of inmaken heb ik vertaald naar een tweede laag beeldmerk; de weckpot die altijd centraal staat op de verpakking. Wie kent ze niet: de potten van oma, waarin ze de kersen, peertjes en andere groenten inmaakte. Een beeld dat in mijn geheugen gegrift staat. Door de weckpot als grafisch vlak centraal te stellen, gaat het als een herkenbaar icoon werken. Je hoeft de consument net iets minder uit te leggen. 

In de retailverpakking is ook het venster belangrijk om het product te kunnen zien. De vorm van het venster is de vorm van de smaak. De rijke smaken heb ik kleurrijk uitgebeeld als illustraties rondom de pot. Voor de foodserviceverpakking is geen venster nodig; een chefkok hoef je in dit geval niet zoveel uit te leggen. De visuele identiteit is een spel van diverse betekenisvolle, grafische elementen: een beeldtaal van waar we waren, waar we zijn en waar we heengaan. 

Deze kant-en-klare smaakmaker heeft een grote schapimpact door zijn onderscheidende vorm en opvallende, rijke uitstraling in het foodservice- en retailschap. Bovendien zitten de Bikl-augurken in een plastic stazak. In tegenstelling tot de andere tafelzuren staat Bikl in het versschap (glas is daar niet toegestaan). Op termijn willen we naar een recycleerbaar materiaal, maar dat is technisch gezien nog niet mogelijk.

Verder is het verhaal van Bikl zo mooi om te vertellen. Traditie versus innovatie: we hebben het fermenteren, een duizenden jaren oude conserveringsmethode, nieuw leven ingeblazen. Al in de tijd van Cleopatra, Julius Caesar en Aristoteles was de pickle, de zure augurk, bekend. In de 17e eeuw kwam de zuurcultuur naar Amsterdam; een traditie die is ontstaan uit de arme keuken, omdat het met de lange winters een pure noodzaak was om de oogst te conserveren. Fermenteren, no waste koken, is dus eigenlijk de meest traditionele manier van koken die er is.

Wat hoop je dat je deelname aan de NLPA gaat brengen?

Moeilijk te zeggen, ik hoop erkenning als verpakkingsexpert. Misschien dat er meer mooie producten met goede verhalen zijn, die verteld mogen worden? Momenteel krijg ik al veel hartverwarmende reacties op LinkedIn; goede gesprekken met bijzondere, nieuwe contacten en andere professionals uit het vak. Alleen dat al is een kroon op mijn werk als ‘full service one woman studio” :).

Artikel delen