Dansende dame op verpakking
Olislaegers verzorgde het redesign voor vier All Day Nuts-producten (Cashew Nuts, Cashew Power Mix, Cashew Mix Deluxe, Rosemary Honey) en liet zich daarvoor inspireren door de beeldtaal van Burkina Faso. ‘Ik heb onderzoek gedaan naar de gebouwen en de patronen, die kenmerkend zijn voor het land. Daarbij kwamen veel zwart-witschema’s naar boven. Ook zag ik de kenmerkende vormen bij de vrouwen terug’, aldus Olislaegers. ‘Zo ontstond het idee van een illustratie van een vrouw in het ontwerp. Dit past qua design heel lekker en vormt bovendien een belangrijk onderdeel van het productverhaal. Ik realiseerde mij dat het succes van de illustratie afhankelijk is van de houding van de vrouw. De dansende dame die het is geworden, oogt optimistisch. Ook in Burkina Faso zijn de vrouwen heel enthousiast over de illustratie op de verpakkingen. Zij herkennen zichzelf erin.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Onderscheid en eenheid creëren
Naast de dansende dame springen ook de noten op de verpakking duidelijk in het oog. De woorden “fair nuts” in de vorm van een cashewnoot leggen een mooie link tussen de illustratie van de vrouw en de noten. Om zowel onderscheid als eenheid tussen de vier verschillende producten te creëren heeft elke smaak een eigen kleur vrouw. Het logo en de typografie stonden al vast, wel is ervoor gekozen om deze zwart-wit te maken. Hierdoor sluiten ze beter aan op de beeldtaal van Burkina Faso.
Olislaegers: ‘Het betreft een linosnede: de illustratie is eerst gegutst en daarna gedrukt. Dit creëert een minder harde en tegelijkertijd natuurlijkere look. In het zwart-wit zit toch echt wel structuur. Dat krijg je lang niet zo mooi als je het alleen drukt.’ Voor het verpakkingsmateriaal is gekozen voor een samengestelde folie. Noten zijn namelijk gevoelig voor zuurstof en deze foliesamenstelling creëert een zuurstofbarrière, die de houdbaarheid van de noten verlengt. ‘In verband met de duurzaamheid hebben we afgezien van een metal folie en het gebruik van spotvernis. Natuurlijk blijven we kijken naar mogelijkheden om de verpakkingen op een zo duurzaam mogelijke wijze samen te stellen.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Het doel van All Day Nuts
All Day Nuts streeft ernaar om 1,2 miljoen kilo fairtrade cashewnoten te verkopen. Dit voorkomt dat de oogsten tegen dumpprijzen worden opgekocht en zorgt ervoor dat de lokale bevolking profiteert van de opbrengsten. Hiermee wil All Day Nuts een gezonder leven creëren voor de Burkinese boeren, de vrouwen in de fabriek en hun kinderen. Ook hoopt het merk met de eerlijke en gezonde cashewnoten bij te dragen aan een gezonder leven voor ieder gezin.
De cashewnoten zijn verkrijgbaar via de All Day Nuts-webshop, 500 Albert Heijn-locaties, Dirk en verschillende Jumbo- en Plus-vestigingen.