All Day Nuts’ redesign verpakking: kleurrijk verhaal in zwart-wit

All Day Nuts’ redesign verpakking: kleurrijk verhaal in zwart-wit

All Day Nuts creëert werkgelegenheid in Burkina Faso en dat mag gezien worden. Het nieuwe verpakkingsdesign legt een mooie link tussen de fairtrade cashewnoot en het lokale karakter.

 

Een optimistisch product verdient een optimistisch verpakkingsdesign. Sinds kort zitten de cashewnoten van All Day Nuts dan ook in een kersverse verpakking. Jettie van Mourik-Woerden oprichter van All Day Nuts, vroeg Paulien Olislaegers van Toet Ontwerp uit Waalwijk om het redesign te realiseren. ‘Jettie en ik kwamen via haar leverancier Verpakkingsindustrie Veenendaal met elkaar in contact en zij had een paar duidelijke wensen. Zo wilde Jettie graag een witte verpakking, waarop de noten goed zichtbaar zouden zijn. Bovendien lag de focus van de oude ontwerpen vooral op gezondheid. Het doel van het redesign was om het  achterliggende verhaal van de cashewnoten beter naar voren te laten komen’, vertelt Olislaegers.

Tekst gaat verder onder de foto.

All Day Nuts’ redesign verpakking: kleurrijk verhaal in zwart-wit

Minder CO2-uitstoot, meer werkgelegenheid

Het achterliggende verhaal is zeker de moeite waard: 90% van de in Afrika geteelde cashewnoten wordt onnodig naar Azië verscheept voor goedkope verwerking. Daarna moeten de noten opnieuw een lange route afleggen, voordat ze in Europa in de  winkels komen te liggen. Dat betekent een omweg van maar liefst 12.000 kilometer. All Day Nuts verkort deze route drastisch door de cashewnoten in het land van herkomst, Burkina Faso, te verwerken. Dit voorkomt enorm veel CO2-uitstoot en levert lokaal ook nog eens werkgelegenheid op. All Day Nuts werkt hiertoe samen met een lokale partner, Nuts2. Bij dit project zijn 3.600 boeren betrokken en de cashewnoten  worden verwerkt in een fabriek, waar 2.500 – voornamelijk – vrouwen werken.

'Zwart-witschema's zijn kenmerkend voor de beeldtaal van Burkino Faso'

Dansende dame op verpakking

Olislaegers verzorgde het redesign voor vier All Day Nuts-producten (Cashew Nuts, Cashew Power Mix, Cashew Mix Deluxe, Rosemary Honey) en liet zich daarvoor inspireren door de beeldtaal van Burkina Faso. ‘Ik heb onderzoek gedaan naar de gebouwen en de patronen, die kenmerkend zijn voor het land. Daarbij kwamen veel zwart-witschema’s naar boven. Ook zag ik  de kenmerkende vormen bij de vrouwen terug’, aldus Olislaegers. ‘Zo ontstond het idee van een illustratie van een vrouw in het ontwerp. Dit past qua design heel lekker en vormt bovendien een belangrijk onderdeel van het productverhaal. Ik realiseerde mij dat het succes van de illustratie afhankelijk is van de houding van de vrouw. De dansende dame die het is geworden, oogt optimistisch. Ook in Burkina Faso zijn de  vrouwen heel enthousiast over de illustratie op de verpakkingen. Zij herkennen zichzelf erin.’

Tekst gaat verder onder de foto.

All Day Nuts’ redesign verpakking: kleurrijk verhaal in zwart-wit

Onderscheid en eenheid creëren

Naast de dansende dame springen ook de noten op de verpakking duidelijk in het oog. De woorden “fair nuts” in de vorm van een cashewnoot leggen een mooie link tussen de illustratie van de vrouw en de noten. Om zowel onderscheid als eenheid tussen de vier verschillende producten te creëren heeft elke smaak  een eigen kleur vrouw. Het logo en de typografie stonden al  vast, wel is ervoor gekozen om deze zwart-wit te maken. Hierdoor sluiten ze beter aan op de beeldtaal van Burkina  Faso.
Olislaegers: ‘Het betreft een linosnede: de illustratie is eerst gegutst en daarna gedrukt. Dit creëert een minder harde en tegelijkertijd natuurlijkere look. In het zwart-wit zit toch echt wel structuur. Dat krijg je lang niet zo mooi als je het alleen drukt.’ Voor het verpakkingsmateriaal is gekozen voor een samengestelde folie. Noten zijn namelijk gevoelig voor zuurstof en deze foliesamenstelling creëert een zuurstofbarrière, die de houdbaarheid van de noten verlengt. ‘In verband met de duurzaamheid hebben we afgezien van een metal folie en het gebruik van spotvernis. Natuurlijk blijven we kijken naar mogelijkheden om de verpakkingen op een zo  duurzaam mogelijke wijze samen te stellen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

All Day Nuts’ redesign verpakking: kleurrijk verhaal in zwart-wit

Het doel van All Day Nuts

All Day Nuts streeft ernaar om 1,2 miljoen kilo fairtrade cashewnoten te verkopen. Dit voorkomt dat de oogsten tegen dumpprijzen worden opgekocht en zorgt ervoor dat de lokale bevolking profiteert van de opbrengsten. Hiermee wil All Day Nuts een gezonder leven creëren voor de Burkinese boeren, de vrouwen in de fabriek en hun kinderen. Ook hoopt het merk met de eerlijke en gezonde cashewnoten bij te dragen aan een gezonder leven voor ieder gezin.

De cashewnoten zijn verkrijgbaar via de All Day Nuts-webshop, 500 Albert Heijn-locaties, Dirk en verschillende Jumbo- en Plus-vestigingen.

Paulien Olislaegers van Toet Ontwerp is verantwoordelijk voor verpakkingsdesign All Day Nuts

 

VOOR DIT ARTIKEL IS PAULIEN OLISLAEGERS GEÏNTERVIEWD

Grafisch ontwerper & verpakkingsdeskundige 1 & creative director @ Toet Ontwerp.

Artikel delen