Het project, getiteld Beak Book, begon met een bijdrage van schrijver Max Porter en is inmiddels uitgebreid met teksten van onder anderen muzikant en schrijver Thurston Moore, dichteres Camille Ralphs en meest recent Lally MacBeth. Laatstgenoemde publiceerde The Lost Folk, een hedendaagse verkenning van Britse volkscultuur, waarvan een fragment op het etiket van een van de Beak-bieren prijkt.
Tegenwicht aan vluchtigheid
Volgens oprichter Daniel Tapper biedt het project een tegenwicht aan de vluchtigheid van digitale media. Door de etiketten te gebruiken als drager van korte literaire teksten, wil de brouwerij consumenten aanmoedigen om bewust te lezen tijdens het drinken. ‘Onze etiketten zijn altijd een canvas geweest voor creativiteit. Deze samenwerking moedigt mensen aan om hun telefoon weg te leggen en een moment van rust te nemen’, aldus Tapper in het persbericht.
Page event
De samenwerking wordt voortgezet op het evenement Pages, onderdeel van het culturele programma The Cultural Welcome in Manchester. Daar zullen ook andere onafhankelijke brouwers zoals Track en Verdant, in samenwerking met uitgevers Picador en Granta, soortgelijke literaire initiatieven presenteren. Schrijfster Rebecca Watson, genomineerd voor de Dylan Thomas Prize, zal namens Beak haar roman I Will Crash bespreken.
De keuze om literatuur te integreren in verpakkingsontwerp suggereert een bredere trend binnen de sector, waarin de verpakking niet alleen esthetisch moet opvallen, maar ook inhoudelijk iets te zeggen heeft.