BenBits kiest voor natuurlijke kauwgom en duurzaam verpakken

BenBits kiest voor natuurlijke kauwgom en duurzaam verpakken

BenBits is terug, en dat doet het iconische kauwgommerk op geheel eigen wijze. Met een missie tegen de plastic soup, een vernieuwde receptuur en een opvallend verpakkingsontwerp richt BenBits zich op bewuste kauwers. ‘We willen laten zien dat kauwgom ook zonder plastic kan – en zelfs beter is als je het goed aanpakt’, zegt Milan Dontje, algemeen directeur van BenBits.

De kauwgom van BenBits is volledig natuurlijk en plasticvrij. Toch zat de oude verpakking het product soms in de weg. ‘De zakjes waren praktisch, maar de schildpadvormige gompjes plakten soms aan elkaar of rolden eruit’, vertelt Dontje. ‘Met de nieuwe fliptop-doosjes hebben ze meer ruimte, en de verpakking is bovendien makkelijk hersluitbaar. Dat is belangrijk voor gebruiksgemak én productkwaliteit.’

BenBits-Spearmint-02-v1

Design met een boodschap

Dat BenBits zich inzet tegen plasticvervuiling, is duidelijk zichtbaar op de verpakking. Op de voorkant prijkt de claim ‘plasticfree gum’, en ook het logo van de Plastic Soup Foundation is opgenomen in het ontwerp. ‘Zij beoordelen of onze verpakking duurzaam genoeg is. Als het beter kan, willen wij dat weten’, zegt Dontje. ‘We zijn trots dat we samen met PSF blijven innoveren.’

Een ander herkenbaar element is de afbeelding van een schildpad. Die staat er niet toevallig op. ‘In documentaires over plasticvervuiling zag ik vaak schildpadden of vogels die verstrikt raakten in afval. De schildpad is ons symbool geworden – voor wat we willen beschermen, maar ook voor wat we kwijt kunnen raken.’

BenBits-Peppermint-02-v1

Plasticvrij, van inhoud tot omhulsel

De natuurlijke kauwgom van BenBits wordt gemaakt van chiclegum, een rubberachtig sap uit de Chicozapoteboom. Daar komen lagen muntolie, poeder en xylitol bij – volledig natuurlijk en zonder suiker of kunstmatige zoetstoffen. ‘We hebben gekozen voor een hardere gom en drageren hem in meerdere lagen. Zo behoud je langer die frisse smaak. Dat is een ambachtelijk proces, maar het resultaat is het waard.’

Ook de verpakking sluit aan bij deze insteek. ‘We gebruiken een recyclebaar materiaal, en de doosjes worden verpakt in samenwerking met een sociale werkplaats. Duurzaamheid betekent voor ons ook lokale samenwerking en verantwoorde keuzes in de keten.’

 

Herkenbare kleuren, vernieuwde merkidentiteit

Het nieuwe verpakkingsontwerp valt op in het schap door zijn kleurgebruik. ‘We gebruiken bewust kleuren die je niet snel ziet bij kauwgom’, zegt Dontje. ‘Net als Tony’s Chocolonely willen we opvallen en ons onderscheiden van de grote, vaak plastic producerende merken. Onze kleuren – mintgroen, paars, geel – laten zien dat we een andere koers varen.’

Toch blijft BenBits trouw aan zijn oorsprong. Het merk was in de jaren tachtig al een pionier, onder meer met suikervrije kauwgom en het gebruik van xylitol. ‘We zijn nog steeds dat uitgesproken merk dat voorop wil lopen. Toen ging het om suiker, nu om plastic. En net als toen kiezen we voor vernieuwing.’

BenBits-Salmiak-02-v1

‘NEW’, maar met een bekende naam

Hoewel het merk een make-over kreeg, blijft de naam BenBits behouden. Op het doosje prijkt ook een ‘NEW’-sticker. ‘Daarmee geven we aan dat de verpakking en de receptuur zijn vernieuwd’, aldus Dontje. ‘We spreken daarmee zowel nieuwe als nostalgische gebruikers aan. Veel mensen kennen BenBits nog van vroeger – dat warme gevoel nemen we graag mee in deze nieuwe fase.’

 

Productie dicht bij huis

Sinds de overname in 2023 produceert BenBits zijn kauwgom in Heerhugowaard. ‘Sinds ik eigenaar ben, doen we onze eigen productie en hebben we alles in eigen hand. We hebben geen lange lijst van USP's meer, maar richten ons volledig op plasticvrij en natuurlijke producten. Voor de branding is de productie in Heerhugowaard misschien niet doorslaggevend, maar voor onze duurzaamheidsdoelstellingen wel. Het verkleint onze footprint en maakt samenwerking met lokale winkels eenvoudiger. We krijgen vaak te horen hoe leuk mensen het vinden dat we dit gewoon hier in Nederland maken.’

BenBits-Extras-All-in-01

Bewust kauwen, bewust kiezen

BenBits is verkrijgbaar in drie smaken: peppermint, spearmint en salmiak. Elke variant bevat natuurlijke ingrediënten en komt in een doosje met veertien schildpadvormige gompjes. De adviesprijs is €1,39. Met elke aankoop gaat bovendien 10% van de opbrengst naar de Plastic Soup Foundation.

Naast de bekende kauwgom introduceert BenBits ook natuurlijke mints, verkrijgbaar in de smaken Peppermint en Dropmint. Deze mints zijn, net als de kauwgom, plasticvrij, suikervrij en bevatten uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Ze bieden een langdurige, verfrissende smaak en zijn natuurlijk ook verpakt in duurzame, recyclebare verpakkingen .

‘We willen mensen bewust maken’, zegt Dontje. ‘Meer dan 80% van de kauwgom bevat plastic – maar dat staat er vaak niet duidelijk op. Wij kiezen voor transparantie en een product dat geen schade achterlaat. Dat zie je, dat proef je, en dat voel je ook als consument. Kauwen op BenBits is een kleine actie, maar wel één die verschil maakt.’

Meer artikelen

recent new image
Weleda lanceert zomerse...

Voor de introductie van de tijdelijke...

Lees meer
recent new image
BenBits kiest voor...

BenBits is terug, en dat doet het...

Lees meer
recent new image
Coca-Cola en Disney...

Coca-Cola werkt samen met Disney voor...

Lees meer
recent new image
Re-design Mike’s Hard...

Drankmerk Mike’s Hard Lemonade heeft...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox