Een barcode op je esthetisch en communicatief sterke verpakkingsontwerp plaatsen: daar gaat je designer hart niet meteen sneller van kloppen ... Brum laat zien hoe er toch eer te behalen valt met de barcode.
Tekst: Lieke van Dijk Foto: Brum
Iedereen die met packaging design te maken heeft, weet dat er veel regelgeving gepaard gaat met dit specialisme. We kennen allemaal de complete manuals en voorschriften voor het gebruik en plaatsen van certificeringen, waarschuwingen of codes en welke impact dat kan hebben op je designtaal. Maar we denken graag even om: ook barcodes kunnen een tof design detail worden dat onderdeel uitmaakt van de gehele merkbeleving op de verpakking!
‘Je grijpt een consument met je schapkracht: in een split second een kernachtig verhaal vertellen'
Totale merkbeleving
‘Je grijpt een consument met je schapkracht: in een split second een kernachtig verhaal vertellen. Verleiden. Opvallen!’ zegt Lisa van Diemeren, artdirector bij Brum Design. ‘Maar onze ervaring leert dat je ook echt harten kunt winnen op handwaarde. Met alles wat ná die eerste blik op de facing gebeurt.’ Ze benadrukt hoe ook de rest van je rondom design zeeën van mogelijkheden biedt om bij te dragen aan een totale merkbeleving. Maar hoe pas je dit dan toe? Brum neemt ons mee in slimme, inspirerende 360° designs die het beste maken van verstorende wettelijke informatie en vaak vergeten plekjes.
Details met een glimlach
Voor de verpakkingen van Autodrop heeft Brum speciale fun-werelden gecreëerd, die over de gehele verpakking doorlopen. ‘Dat was nog een hele klus’, vertelt Erik, senior DTP-er. ‘Alle losse elementen moesten goed zichtbaar blijven en overal perfect op elkaar aansluiten. We hebben ook nog gezorgd dat de weg doorloopt over de verschillende varianten heen’. ‘Daarnaast zijn er overal kleine grapjes en wijsneuzigheden aan de verpakking toegevoegd – tot op de meest geheime plekjes’, deelt Saskia Berting, senior designer. ‘Zo is de barcode een (uitlaatgas) wolk, zijn de voedingswaardentabel én ingrediëntenlijst helemaal in Autodrop-stijl geïllustreerd en hebben we zelfs het bewaaradvies met een grapje geplaatst: “Houd je klep dicht! Dan blijft je Autodrop lekker vers.”. Ook op de onderkant én aan de binnenkant van de verpakking hebben we leuke details verstopt. Zo ademt letterlijk elke centimeter van de verpakking echt Autodrop.’
Merkstrategie en merkbeleving
Het designbureau werkt al jaren met haar opdrachtgevers aan merkstrategie en merkidentiteit. Van Diemeren: ’Merkstrategie en merkbeleving zijn onlosmakelijk verbonden aan packaging design. Een verpakking is tenslotte het verlengde van de merkstrategie: het ademt de visie, het vertelt hét verhaal. Zorg er daarom voor dat elk detail aansluit bij jouw merkidentiteit: tot aan de barcode! Dat kan best een uitdaging zijn, maar daar houden we wel van. Bij Brum hebben we een team van merkgeneralisten en packaging specialisten die er samen voor zorgen dat merken worden voorzien van een beeldtaal die merkbreed kan worden ingezet, dus ook on-pack. We halen graag het allermeest uit de communicatiemogelijkheden die een verpakking ons te bieden heeft. It’s all in the details!’