Campina terug naar het ‘ouderwetse’ schenkpak

Campina terug naar het ‘ouderwetse’ schenkpak

Campina Biologisch verwijdert de plastic draaidop van haar literverpakking en voorziet het pak van een vouwbare schenkopening. De overstap naar het ‘ouderwetse’ schenkpak voorkomt de productie van miljoenen plastic draaidoppen.

‘Zo’n 15 jaar geleden introduceerden wij de draaidop om meer convenience te bieden. Maar consumenten vinden tegenwoordig duurzaamheid belangrijker, dus hebben we de dop verwijderde en zijn we teruggegaan naar de klassieke vouwopening’, vertelt verpakkingskundige Ernest Nolten. ‘We hebben het pak wel iets verbeterd door aan de voorzijde een extra vouwlijn aan te brengen. Het uitgevouwen puntje komt daardoor iets meer naar voren en er ontstaat een karafvorm waarmee de consument het pak beter kan uitschenken. Alle melk belandt netjes in het glas.’
Om meer onderscheid op het schap te creëren, heeft Campina de topfin van het pak een golfvorm gegeven.

Ongebleekt karton

Campina heeft ook de witte clay coating laten vervallen waardoor het ongebleekte bruine karton direct zichtbaar is. Dit is volgens Nolten een uitdaging voor de art development afdeling en de drukker. ‘Kleuren komen anders over op een bruine achtergrond. Om te zorgen dat alles er fris uit ziet, is het zoeken naar de juiste hoeveelheid wit in combinatie met de andere kleuren.’
Voorlopig is Campina Biologisch de eerste productlijn die het bedrijf omturnt naar een doploze variant. ‘Dit past goed bij de bio-lijn’, aldus Nolten. ‘Een duurzaam pak spreekt de doelgroep van bio-producten aan.’Campina Biologisch zonder plastic dop

Minder CO2

‘De nieuwe verpakking heeft hiermee ten minste 37% minder CO₂-uitstoot ten opzichte van de oude verpakking’, meldt Campina. ‘De resterende CO₂-uitstoot van de verpakking wordt gecompenseerd door investering in duurzaamheidsprojecten via Groenbalans, waardoor het pak klimaatneutraal blijft.’

Volledig circulair

‘De nieuwe verpakkingen van Campina Biologisch - zonder draaidop - bieden een eenvoudige manier om bij te dragen aan de vermindering van CO₂-uitstoot en plastic afval’, zegt Bas Roelofs, managing director FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands. ‘Wij introduceren deze verpakkingen omdat we de ambitie hebben ons gehele verpakkingsportfolio volledig circulair en CO₂-neutraal te maken en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verder te beperken. Dat is een van de prioriteiten binnen FrieslandCampina's duurzaamheidsprogramma “Nourishing a better planet” .’

Artikel delen