De power-tool van de douche. Strak in de hand, sterk in het schap

Eén blik op deze fles en je weet: dit is geen gewone bodywash. De verpakking van AXE Cherry Fizz lijkt eerder op een futuristische power-tool dan op een douchegel. En dat is precies de bedoeling. 

De robuuste, hoekige vorm met scherpe lijnen straalt kracht en mannelijkheid uit. De zwarte dop doet denken aan een mechanisch schild, terwijl de gripribben aan de zijkant zorgen dat de fles stevig in de hand ligt – ook met natte handen. Dat voelt intuïtief en verhoogt het gebruiksgemak. 

 

Axe douche

Deze foto is spontaan gemaakt. Precies zoals de shopper het ziet. Niet geregisseerd, geen verborgen bedoelingen. Gewoon eerlijk zoals het is. 

Waarom is dit belangrijk?

In gedragswetenschap geldt: vorm stuurt beleving. Onze hersenen maken razendsnel associaties: hoekige, technische vormen roepen automatisch kracht, energie en controle op (psychologen noemen dit het System 1-effect, ofwel de onbewuste eerste indruk). Voor jonge mannen – de primaire doelgroep van AXE – versterkt dit de merkidentiteit van stoer en assertief. Tegelijkertijd wekt de semi-transparante body met felrode gel nieuwsgierigheid en spanning. 

Maar er schuilt ook een risico!

De extreme masculiniteit kan exclusief werken: vrouwelijke kopers of ouders die voor hun zoon inkopen, kunnen de verpakking als té agressief ervaren. En de scherpe lijnen roepen niet per se verzorging of frisheid op, waardoor de harde look soms haaks staat op de zachte belofte van een premium geurervaring. 

Kans voor retailers

Voor retailers  en merkleveranciers zit hier de kans: combineer de power-tool grip met subtiele cues van verzorging. Denk aan afgeronde elementen, tactiele accenten of een visuele balans tussen kracht en sensuele belofte. Daarmee behoud je de stopkracht én vergroot je de aantrekkingskracht naar een breder koperspubliek. 

Iconisch en functioneel

Kortom: de vorm van AXE Cherry Fizz is iconisch en functioneel, een douchefles die voelt als een wapen in de strijd tegen zweet. Met een vleugje zachtheid erbij zou dit power-pack niet alleen opvallen, maar ook overtuigen. 😉 

 

'De vorm van AXE Cherry Fizz is iconisch en functioneel.'

In-Zicht-Art-Frickus-columnOver InZicht

In zijn maandelijkse column In Zicht werpt shoppermarketeer Art Frickus een scherpe blik op het gedrag van consumenten in en rond het schap. Met inzichten uit de gedragswetenschap en praktijkvoorbeelden uit de verpakkingswereld laat hij zien hoe kleine details grote invloed kunnen hebben op koopgedrag en conversie. Altijd praktisch, altijd raak.

Meer artikelen

recent new image
De power-tool van de...

Eén blik op deze fles en je weet: dit...

Lees meer
recent new image
Efes Haus bier in...

De Turkse brouwer Efes introduceert met...

Lees meer
recent new image
:OVIO automatiseert het...

Het Nederlandse :OVIO ontwikkelt...

Lees meer
recent new image
Bellissimo ontwerpt...

Lavazza heeft een nieuw koffiesysteem...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox