IJsmerk Jeni’s Splendid Ice Creams heeft de handen ineengeslagen met de Australische kunstenaar CJ Hendry voor een opvallende tijdelijke pop-up in New York. Centraal staat een nieuwe smaak, ‘Opaque’, die niet alleen qua receptuur, maar ook in beleving en kleur afwijkt van conventionele ijsconcepten. De lancering is gekoppeld aan een monochromatische belevingsruimte in Soho.
De ijssoort, gemaakt met zwarte cacao, espressofudge en balsamico-kers, is diepzwart van kleur. De visuele soberheid moet volgens beide partijen leiden tot een intensere ervaring van smaak en textuur. Beth Stallings, innovatiedirecteur bij Jeni’s, stelt dat het product “lagen van smaak” bevat, waarbij bezoekers worden uitgenodigd om het ijs te ‘proeven zonder visuele vooroordelen’.
Inspiratie voor verpakkingsontwerpers
De pop-up is ontworpen als een zintuiglijke installatie waarin kleur is weggelaten, iets dat volgens Hendry leidt tot een versterkte waarneming van andere elementen. Bezoekers kunnen ter plekke het ijs proeven en er zijn tevens kunstwerken van Hendry te koop die speciaal voor de samenwerking zijn ontwikkeld.
Met deze samenwerking zoekt Jeni’s de grens op tussen voeding en kunst. Voor verpakkingsdesigners biedt dit concept aanknopingspunten rond zintuiglijke positionering, merkbeleving en tijdelijke productintroducties met een sterke visuele identiteit, zelfs wanneer kleur expliciet wordt uitgesloten.