Krachtenbundeling leidt tot Champagneverpakking

Papier uit de Rydal Packaging Collection van James Cropper  is gebruikt voor Champagne-verpakking.

Krachtenbundeling leidt tot Champagneverpakking

De samenwerking tussen papiermaker James Cropper, de Franse Champagnemaker Rogge-Cereser en de verpakkingsproducent L'Agence Le Sanglier heeft geresulteerd in een eco-design voor luxe dranken.

‘Met behulp van papier uit de Rydal Packaging Collection vertaalt het minimalistische ontwerp de verantwoordelijkheid voor het milieu’, verklaart James Cropper.

Lamineren, reliëf, rillen

Het is de eerste keer dat Rydal-papier wordt gebruikt voor Champagneverpakkingen. Doorslaggevend voor de keuze van deze papiersoort waren de referenties in lamineren, reliëf en rillen.
‘Het papier is speciaal ontworpen voor verpakkingen en het inherente oppervlak en de treksterkte-kenmerken van het papier zorgden ervoor dat het werd omgezet zonder gebarsten randen. Dit is een belangrijk punt voor Champagnedozen’, informeert de papierproducent.

'Het leveren van mooi papier en het geven van een tweede leven aan post-consumer afval is een essentiële stap in de levenscyclus voor papier'

Texturflex-technologie

Het team van verpakkingsfabrikant Le Sanglier gebruikte hun innovatieve Texturflex-technologie om een “sprankelende” textuurafwerking aan de verpakking toe te voegen, waardoor een achtergrond werd gecreëerd voor het karakteristieke merk van het Champagnehuis. 

JamesCropper_RoggeCereser_Packaging (1)

Op de nieuwe Rogge-Cereser Champagneverpakking is de Texturflex-technologie van verpakkingsfabrikant Le Sanglier toegepast.

100% natuurlijke vezels

Het minimalistische ontwerp van de Rogge-Cereser eco-doos - tot stand gekomen met gebruikmaking van één enkel materiaal - is volledig recyclebaar. Het is geproduceerd met 100% natuurlijke vezels uit een mix van FSC gecertificeerde bronnen. 

Philippe Aertgeets, CEO van Le Sanglier: ‘Het samensmelten van schoonheid met functionaliteit is iets wat consumenten die luxeproducten kopen gewend zijn. Maar terwijl de wereld duurzaamheid in het oog blijft houden, dringen consumenten erop aan dat de producten die ze kopen ecologisch en sociaal verantwoord zijn. Deze samenwerking is een geweldige demonstratie van hoe duurzaamheid een rol kan spelen in de Champagnemarkt. Met zijn printprestaties en converterende eigenschappen is de Rydal-collectie de perfecte keuze voor de duurzame wijnmaker Rogge-Cereser.’

Tweede leven post-consumer afval

Tricia Hartmann, Luxury Packaging Lead bij James Cropper: ‘Onze Rydal-collectie is een mix van teruggewonnen vezels en verse vezels uit duurzame bosbouwbronnen. Het leveren van mooi papier en het geven van een tweede leven aan post-consumer afval is een essentiële stap in de levenscyclus voor papier, vandaag en voor toekomstige generaties.’

Artikel delen