“Conscious Beauty”: Missie van cosmeticamerk Shiseido

James_Cropper_Shiseido_Ulé

“Conscious Beauty”: Missie van cosmeticamerk Shiseido

Shiseido is een Japans schoonheidsmerk dat zich met haar missie “Conscious Beauty” inzet voor het verminderen van het plastic in haar verpakkingen.

Shiseido sluit zich aan bij meerdere schoonheidsmerken die zich richten op verantwoorde oplossingen, vanwege de toenemende vraag van consumenten naar duurzame merken met onder andere het gebruik van duurzame verpakkingen. Een voorbeeld van zo’n merk is Floral Street. Het bedrijf past papiervezeloplossingen toe om producten aan te bieden zonder cello-wrap en zonder geprinte kaarten. Deze voorgevormde dozen zijn eenvoudig te recyclen.

JamesCropper_Shisheido_FloralStreet
James Cropper: 'Cosmeticamerken willen plastic gebruik in verpakkingen verminderen. Floral Street bijvoorbeeld past papiervezeloplossingen toe om producten aan te bieden zonder cello-wrap. De voorgevormde dozen zijn volledig recyclebaar.

Shiseido en James Cropper

Shiseido is het nieuwste cosmeticamerk dat samenwerkt met de Engelse papiermaker James Cropper vanwege zijn verantwoorde verpakkingsstrategie. Het betreft een verpakking voor Shiseido’s nieuw te lanceren cosmeticaproduct Ulé, een naar eigen zeggen innovatief milieubewust huidverzorgingsmerk.

Met behulp van zijn FibreBlend Upcycled Technology heeft James Cropper de buitenverpakking voor het merk gemaakt met papier uit zijn Rydal-assortiment.
‘Het natuurlijke whiteboard is gemaakt van 100% gerecyclede vezels. Deze zijn gecertificeerd volgens het FSC-label dat de belangrijke rol erkent die recyclingpapier speelt in de gehele levenscyclus van papier, en past bij Shiseido's focus op het verminderen en recyclen van haar verpakkingen’, aldus de producent.

‘De sterkste trends in de verpakkingsindustrie, niet alleen in de cosmetica- en schoonheidsindustrie, maar over de hele linie, hebben betrekking op de circulaire economie.'

Milieu-impact

Ulé, het eerste verticale farm beauty merk dat haar ingrediënten zelf kweekt, voegt zich bij Shiseido's groeiende portfolio van merken op basis van haar “Conscious Beauty”-filosofie. Als onderdeel van de groene missie van het merk heeft Ulé haar verpakkingen ontworpen met minimale impact op het milieu door middel van lichtgewicht glazen flessen en biobased deksels afkomstig uit Europa.

Circulaire economie

Tricia Hartmann, global packaging lead bij James Cropper, zegt: ‘De sterkste trends in de verpakkingsindustrie, niet alleen in de cosmetica- en schoonheidsindustrie, maar over de hele linie, hebben betrekking op de circulaire economie. Dit is gedreven door een groeiend bewustzijn van het afvalprobleem dat nog steeds bestaat en de perceptie van de consument met betrekking tot verpakkingen.’

‘Als het gaat om de cosmeticaindustrie, erkennen merken dat milieuvriendelijkheid geen afbreuk doet aan ervaring. En als verpakkingsexpert kunnen we aantonen dat er nieuwe, fantasierijke methoden voor verpakkingsmaterialen en -concepten bestaan en dat we kunnen helpen hun belofte van groenere benaderingen waar te maken.’
‘Naarmate de vraag naar recyclebare materialen in verpakkingen groeit, vervangen natuurlijke materialen steeds vaker plastic, en dat is precies wat Shiseido heeft gedaan; we helpen hen om hun milieuvriendelijke referenties te versterken’, besluit Hartmann.’

JamesCropper_Shiseido_Ule.2
Papiermaker James Cropper en Shiseido ontwikkelen verpakking voor beautymerk Ulé.

Ulé-verpakking

De buitenverpakking bevat zwarte tekst gedrukt op een nude matte achtergrond, terwijl dunne verticale lijnen via debossing zijn gecreëerd op het oppervlak van de vouwdozen, gecombineerd met reliëf in het midden van de bekleding. Ulé verwijderde ook bijsluiters en kartonnen binnencomponenten uit haar secundaire verpakking.

Artikel delen