Bowler & Kimchi verzorgde verpakkingsdesign Botanical Spirits

Bowler & Kimchi verzorgde verpakkingsdesign Botanical Spirits

Eind vorig jaar lanceerden Jonnie en Thérèse Boer, van driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle, een nieuwe gedistilleerde drankenlijn onder de naam ‘Botanical Spirits’. Kevin Davis en Kyanne Bückmann van designbureau Bowler & Kimchi verzorgden het verpakkingsdesign.

De Librije heeft al een eigen productenlijn, die onlangs is uitgebreid met twee nieuwe dranken. Met Botanical Spirits brengen Jonnie en Thérèse een nieuw merk op de markt met twee nieuwe dranken: REVENGE en RUMOUR. REVENGE is een genever en staat voor de wraak van Jonnie op de Engelsen. Zij beroofden Nederland schaamteloos van de Hollandse genever en maakten er gin van. De designers hebben gebruik gemaakt van woordspeling in de namen van de dranken. De namen ‘rum’ en ‘genever’ mochten niet gebruikt worden. REVENGE is dan ook een anagram van het woord ‘genever’. ‘Een paar letters uit het woord REVENGE zijn gespiegeld,’ legt Bückmann uit, ‘waardoor je vanaf de achterkant van de fles GENEVER leest.’

RUMOUR is een combinatie van RUM en AMOUR, wat staat voor de liefde van Thérèse Boer voor Bonaire en Curaçao. Achter de letter U van RUMOUR schuilt de letter A. Het woord AMOUR komt naar voren als de fles leeg is. ‘Tijdens het maken van het design besloten we om op de voorkant maar een deel de naam te zetten. Hierdoor lees je het woord ‘rum’ vanaf de zijkant van de fles RUMOUR’, vertelt Bückmann.

Niets te gek

‘De samenwerking met de Librije was echt een cadeautje’, vertellen de designers. Bückmann en Davis voegen hieraan toe: ‘Het is een unieke kans om met zulke talentvolle en passievolle mensen te mogen werken. Ze staan immers niet voor niets aan de top. Niet alleen Jonnie en Thérèse zelf, maar het hele team waarmee we samenwerkten, zoals Laurens Knoop en Wouter Suur van de Librije, was enorm inspirerend.’

De samenwerking tussen Bowler & Kimchi en Jonnie en Thérèse begon met een simpele briefing: een ‘skull’ en ‘de Kus van Thérèse’ moesten in het design terugkomen. De ‘skull’ is het handelsmerk van Jonnie en ‘De Kus van Thérèse’ dat van Thérèse. Verder was de opdracht dat de twee flessen de karakters van Jonnie en Thérèse moesten overbrengen. Davis volgt: ‘Jonnie is een echte visionair en had een sterk idee over wat hij met het design wilde.’

Fel en uitgesproken

In de schedels zijn de ingrediënten verwerkt waarmee gekookt wordt in de keuken van De Librije. Dit was een onderdeel dat Davis en Bückmann terug wilden laten komen, want: ‘als iemand smaak kent is het Jonnie.’ ‘Het is een beetje eigenwijs om ingrediënten op de fles te zetten die niet in de drank zitten. Echter staan die ingrediënten wel voor wie Jonnie en Thérèse zijn, hoe ze denken en wat ze koken’, legt Davis uit. ‘Jonnie houdt van veel kleur. Het kleurgebruik op de flessen is daarom fel, uitgesproken en stoer’, zegt Bückmann. 



Gevangenis als inspiratiebron

De Librije is gevestigd in een oude gevangenis. Deze historische locatie diende voor de designers als inspiratiebron voor het ontwerp en de typografie. Zo ontstond hier ook het idee voor de slogan ‘Let the spirits out’. ‘Wij hebben oude foto’s bestudeerd en de letters op de celdeuren vielen ons direct op,’ vertelt Davis, ‘Het lettertype dat wij gebruikt hebben is hier vrijwel identiek aan.’ Op de voorkant van de flessen worden in dit lettertype de ingrediënten van de drank op smaakvolgorde benoemd.

De twee flessen vormen één geheel wanneer deze tegen elkaar geplaatst worden. Dit staat symbool voor de overkoepelende teamspirit. ‘Als je Jonnie en Thérèse ziet, zijn ze bijna altijd samen. Ze zijn echt een team. Dat is ook hoe wij Jonnie en Thérèse zien: individueel sterk, maar nog sterker samen,’ zegt Bückmann. ‘Het logo van de Librije is bewust subtiel aangebracht en groeit als het ware uit de barcode die volledig meegenomen is in het design. Ook de handtekeningen van Jonnie en Thérèse zijn te vinden in het ontwerp.’



Handgemaakt 

De dubbelwandige flessen worden afgesloten met een laag van flexibele, groen- en geelkleurige wax afkomstig uit Italië. De wax biedt de flessen naast een luxe uitstraling ook bescherming. Alle flessen worden met de hand in de wax gedompeld. ‘Dit heeft wel zijn charme’, vindt Bückmann. ‘We hebben zelfs nog gekeken naar een stempel in de wax, maar dit werd te arbeidsintensief.’ Niet alleen de sluiting vroeg de nodige arbeid. Alle flessen zijn met de hand gevuld en de kartonnen dozen zijn handmatig gestickerd.  

De opdruk van de flessen wordt ingebrand in het glas. Deze techniek heet keramische zeefdruk. ‘We zijn daar erg tevreden over’, zegt Davis. ‘Met deze techniek blijven de kleuren zo heerlijk fel, wat voor deze flessen essentieel is.’ Een kostbare toevoeging aan het design zijn de gouden lippen die gemaakt zijn van 24-karaats bladgoud folie vellen. ‘Maar mooi dat ze zijn’, zegt Bückmann.

Artikel delen