In de voedingsindustrie is de verpakking bijna net zo belangrijk als de inhoud zelf. Ze verlengen niet alleen de houdbaarheid, maar vergemakkelijken ook het transport over lange afstanden én zijn een handig marketinginstrument. Daarmee zijn ze dan ook gevoelig voor trends.
Trend 1: Minimalistisch verpakkingsontwerp
Waar de verpakkingsindustrie gewend was aan opvallende lettertypes en drukke ontwerpen kiezen steeds meer bedrijven er voor om hun verpakkingsontwerp juist te minimaliseren. Ze gaan voor een simplistische en duidelijke etikettering van de verpakking.
Minimalistische verpakkingen helpen de waarde van het product te benadrukken en overprikkelen klanten niet met te veel graphics. Deze designtrend is bijna in elke moderne voedselverpakking zichtbaar. Of het nu gaat om de verpakkingen bij een snackbar, een ketchupfles of de papieren verpakkingen voor afhaalmaaltijden in restaurants. Door de verpakking eenvoudig te houden, ziet de verpakking er niet alleen clean uit, maar worden ook de kosten gereduceerd en kun je jezelf onderscheiden van de concurrent.
Trend 2: Verdere groei take-away verpakkingen
Het aantal volwassenen in Nederland die vallen onder de Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015) en de Millennials (geboren tussen 1980 en 1999) bestaat uit 4,7 miljoen mensen. Deze twee groepen samen vormen de “Gemaksgeneratie”, die de foodmarkt een flinke boost zullen geven. De Millennials geven bijvoorbeeld nu al net zoveel uit aan buiten de deur eten als alle oudere generaties samen. De verwachting is dat het aandeel van deze twee gemaksgeneraties in de totale out-of-home-besteding in 2030 is gestegen naar 65%, zo blijkt uit De Foodshopper Monitor van het Foodservice Instituut Nederland.
Bedrijven zullen op zoek gaan naar innovatieve oplossingen om consumenten tegemoet te kunnen komen in hun gemak. Dit geldt dus ook voor de verpakking. McDonald’s is hier een goed voorbeeld van. Via een experimentele campagne ging de fastfood-keten in zee met reclamebureau Tribal Buenos Aires om een nieuwe doelgroep te bereiken in landen waar de fiets een belangrijk vervoersmiddel is. Als gevolg daarvan ontstond de McBike box. Deze is eenvoudig aan je fiets te hangen en maakt het mogelijk om je eten en drinken gemakkelijk mee te nemen.
Trend 3: Traceerbaarheid van verpakkingen
Door technologische ontwikkelingen wordt het steeds toegankelijker en goedkoper om verpakkingen te voorzien van slimme technologieën als NFC-chips (NFC = Near Field Communication) of geprinte QR-codes. Die zorgen voor meer gemak, veiligheid en informatie. Zo worden smart labels gebruikt om de temperatuur, versheid, smaak en kwaliteit te garanderen en de naleving van de gezondheidsnormen te handhaven. Ook kunnen ze meer informatie over het product en de fabrikant leveren.
NFC-tags zijn een handig als traceermiddel van online bestellingen, maar ook toepasbaar in verpakkingen in de supermarkt. Het is namelijk mogelijk om tijd- en temperatuursensoren op basis van NFC toe te passen in de verpakkingen. Zo kan een supermarktmedewerker na het scannen van een artikel traceren hoe lang het product al in de winkel ligt en aan welke temperaturen het is blootgesteld.
Trend 4: Vintage verpakkingen
De term ‘vintage’ verwijst naar elk ontwerp van een vervlogen tijd. Het roept emoties op bij consumenten die verder gaan dan het aanspreken van mensen die in die tijd hebben geleefd. Jack Daniel’s Whisky is hiervan een goed voorbeeld. Zij laten ontwerpen van de jaren ’50 en ’60 terugkomen in het ontwerp van hun verpakking.
Naast het gebruik van vintage fonts en ouderwetse kleurenschema’s is het daadwerkelijke gevoel van de verpakking van een product essentieel voor het genereren van het authentieke gevoel dat consumenten zoeken. Bijna elke oude verpakking die je vandaag de dag kunt tegenkomen ziet er groen-bruin, uit, waardoor je direct 'vintage' in je hoofd krijgt. Daarom maken steeds meer bedrijven vandaag de dag hun verpakkingen bruin of gebruiken ze oud leder om het vintage-gevoel te creëren.
Trend 5: Transparante verpakkingen
Veel dranken hebben een eigen kleur en het is de verwachting dat deze merken de kleur van hun product opnemen in hun verpakkingsontwerp door middel van transparante verpakkingen.
Deze trend is vooral te vinden bij dranken, omdat de bedrukking direct op glas of met behulp van een transparante sticker kan worden aangebracht. Merken gebruiken meestal de kleur wit en gebruiken de werkelijke kleur van het product als achtergrondkleur. Op die manier komt het product in het middelpunt te staan, zonder dat dit ten koste gaat van het visuele belang of de impact van het verpakkingsontwerp.