De Turkse brouwer Efes introduceert met Efes Haus een nieuwe lijn speciaalbieren, waarvoor ontwerpbureau Orhan Irmak Tasarim het verpakkingsconcept ontwikkelde. Het ontwerp benadrukt de ambachtelijke uitstraling van het merk en verwijst naar de kleinschalige productiemethode waarop de reeks is gebaseerd, meldt het bureau.
Volgens ontwerpdirecteur Orhan Irmak is het visuele concept geïnspireerd op de vormtaal van glas-in-loodramen. De verpakkingen tonen illustraties opgebouwd uit kleurrijke, hoekige vlakken die de verschillende biersmaken onderscheiden. Deze vormgeving moet enerzijds het vakmanschap van het brouwproces oproepen en anderzijds zorgen voor een duidelijke herkenbaarheid in het schap.
Efes Haus bier als aanvulling
Centraal in het ontwerp staat een huisvormig symbool dat zowel verwijst naar het Duitse woord Haus (“huis”) als naar de letter “H” uit de merknaam. De visuele identiteit is daarmee bedoeld om een gevoel van herkomst en authenticiteit uit te drukken. Efes, naar eigen zeggen marktleider in Turkije en actief in vijf andere landen, positioneert de Efes Haus-lijn als een aanvulling op het bestaande portfolio, gericht op consumenten die op zoek zijn naar karaktervolle speciaalbieren.