‘We hebben IJsbaart gepositioneerd als vernieuwende, energieke ijsmaker met een yes!-mentaliteit’, zegt Maaike Schutten. ‘Door ‘ja’ te zeggen tegen elk idee en elke kans daagt IJsbaart zichzelf én anderen uit om grenzen te verleggen. IJsbaart doet het anders - omdat het kan. Zo inspireert de onafhankelijke ijsmaker iedereen om ja te zeggen tegen een toekomst waarin écht lekker ook écht goed is - en andersom. Klanten, horeca- en retailpartners én concurrenten. Want alleen zo verandert er echt iets.’
Designregels
Prosper & Bloom constateerde dat er voor elke categorie en subcategorie in de ijsmarkt duidelijke designregels te zijn. ‘Daardoor lijken veel verpakkingen op elkaar’, meent Schutten. ‘Verpakkingen zijn bovendien vaak erg gedetailleerd, met veel kleuren en verloopjes. Als je de status quo wil doorbreken, moet je nieuwe wegen vinden. We hebben IJsbaart bijvoorbeeld anders gemaakt door te kiezen voor een bold ontwerp met krachtige, dansende typografie, met daaromheen een smaakexplosie.’
‘Verder is het ontwerp speels en zijn er productbeschrijvingen op de verpakkingen geplaatst waar je als consument blij van wordt, zoals: ‘Een zalig taartje vermomd als ijsje’. Verder zijn er in tekstwolkjes belangrijke details vermeld.’
Avontuurlijke maatje
‘Omdat IJsbaart anders is, hebben we niet gekeken naar ‘hoe hoort het?’, vervolgt Schutten. ‘De enige vraag die we onszelf stelden is: ‘hoe raken we de juiste snaar’? De merkpersoonlijkheid was daarvoor het uitgangspunt. IJsbaart is je avontuurlijke maatje. Je grensverleggende, verrassende en vrolijke gids naar een betere wereld. Bold en vol humor. Ons doel was om verpakkingen te ontwikkelen die een nieuwe status quo neerzetten.’
Karakters
Er zijn nieuwe verpakkingen ontwikkeld voor de ijssticks en -cups en er zijn nieuwe omdozen voor de retail ontworpen. Het ontwerp bevat een serie karakters die zijn geïllustreerd door Vincent Sapthu. Elke smaak heeft z’n eigen karakter die de smaak symboliseert. Met bijvoorbeeld een blije chocoladewolk voor Choco Brownie en een stijlvol, cool Red Velvet-mannetje.
‘Deze unieke karakters gaan hun eigen leven leiden, door de hele klantervaring heen’, legt Schutten uit. ‘Zelfverzekerd, met twee duidelijke kleuren per smaak. Geen onnodige details, maar lekker strakke volvlakken, waarachter je subtiel de textuur van het ambachtelijke product terug ziet.’
‘De karakters zie je overal terug. Op point-of-sale-materiaal wandelen ze voorbij, of vragen je of je zin hebt in een ijsje. Als je een product of uiting van IJsbaart tegenkomt, willen we dat je denkt: ‘yes! Daar heb ik zin in’. En: ‘daar wil ik bij horen’.’