Merkeigenaar Hans Baeten zette het relatief jonge theemerk Tea Kulture in 2022 op de onlinemarkt. Het was een opmerkelijke stap van de IT’er. ‘Vlak voor corona besloot ik een totaal ander pad te verkennen, weg van het schermwerk.’ Hij koos voor een opleiding tot theesommelier. ‘Daarbij leerde ik de rijkdom van thee kennen, maar kwam ik ook in contact met de harde realiteit achter het product.’
Eerlijke keten
En die raakte hem diep. ‘Ik ontdekte hoe kleine theeboeren wereldwijd steeds meer onder druk komen te staan. Grote multinationals kopen de thee tegen bodemprijzen in, terwijl de mensen die de thee telen en plukken vaak in schrijnende omstandigheden leven. Tegelijkertijd liggen de supermarkten vol met spotgoedkope theezakjes van bedenkelijke kwaliteit. Vanuit die confrontatie ontstond bij mij de drang om het anders te doen.’ Met Tea Kulture wil hij bijdragen aan een eerlijke keten. ‘Door rechtstreeks in te kopen bij kleinschalige producenten én door lokale projecten te ondersteunen in de regio’s waar onze thee vandaan komt.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Verbinding in het merkbeeld
Vorig jaar gaf hij verpakkingsdesigner Laura Voet de opdracht voor een rebranding van de visuele merkidentiteit en een redesign van de verpakking. ‘Ik kreeg de ruimte voor mijn ideeën en ging aan de slag met de basis: verbinding leggen tussen de theeboeren en de consument in een design dat rust, authenticiteit en kwaliteit uitstraalt.’
Onder de merknaam plaatste ze de zin “Verbinding in elke kop thee”. Het gevoel dat die zin oproept, gebruikte Voet voor het merkbeeld dat bestaat uit twee handen die samen een kop dampende thee vormen. ‘De botanische illustraties in de damp (van illustrator Lisa Winters) onthullen de herkomst en pure ingredienten van de theeën en zorgen voor herkenbaarheid in de verpakkingslijn’, aldus Voet.
In onder meer het kleurgebruik komen de merkwaarden van Tea Kulture – puur, eerlijk, authentiek en duurzame theecultuur – visueel tot uiting. Voet koos voor een palet van pasteltinten voor de hele productlijn. ‘De basis is een zachte, toegankelijke kleur terracotta die voor een rustige, warme uitstraling zorgt en waarmee we één identiteit creëren. Dat geldt ook voor de typografie: overwegend strak, afgewisseld met een handgeschreven letter op de binnenkoker. Alsof de theeboer persoonlijk een boodschap achterlaat voor de theedrinker’, legt ze uit.