Stoer verpakkingsdesign voor pleisters van start-up Dappr
Bij de pleisters van Dappr draait het om design. Brandnew ontwikkelde voor de start-up een kleurrijke propositie en een stoer verpakkingsdesign die aansluiten op Dapprs missie: nul- tot tachtigjarigen aanmoedigen om het leven te leven, met vallen en opstaan.
Pleisters zijn over het algemeen niet echt fun & trendy, en dat is precies wat Dappr wil veranderen. Deze Amsterdamse start-up lanceerde onlangs een pleister, waarbij de design impact leidend is. Met vijf aansprekende thema’s in kleurrijke designs willen de creatieve ondernemers, Jochum Damstra en Amar Thomas, het pleisterlandschap opschudden. Brandnew hielp met de ontwikkeling van een propositie, strategie en verpakkingsdesign. Volgens design director Imre de Jongh is Brandnew zich de afgelopen jaren breder gaan oriënteren: ‘Onze focus ligt op food en Fast Moving Consumer Goods, maar dit breidt zich de laatste jaren steeds verder uit naar overall brand design. We zeggen weleens gekscherend “van soepstengel tot superjacht”. Grote of kleine merken maakt dan niet uit. Werken met start-ups brengt eveneens een mooie dynamiek, die heel anders is dan bij grotere merken; ook qua creative output.’
Vertaald naar verpakkingsdesign
De Jongh omschrijft Dappr als een urban healthcare brand dat energie, optimisme en activiteit uitstraalt. ‘Dappr is voor iedereen van nul tot – pak ’m beet – tachtig jaar die niet te stoppen is. Voor dare devils: kinderen én volwassenen die dapper zijn en er niet voor terugdeinzen om te falen. Het merk heeft ook een diepere missie: het perfecte wereldje dat op de maatschappij wordt geprojecteerd – vooral door social media – doorbreken. Blijf jezelf wapenen tegen tegenslag, blijf jezelf uitdagen en blijf moeilijke dingen doen om te bereiken wat je wilt, dat is de onderliggende gedachte. Zonder dit te zwaar te maken, hebben we deze aanmoediging naar design vertaald.’
Brand identity
Brandnew creëerde een brand identity met stevige kleuren en graphics, die niet zozeer lief als wel toegankelijk zijn. ‘De graphics zijn disrupties van het geheel, vergelijkbaar met wat er gebeurt als je valt. Ze visualiseren in positieve zin de energie van vallen; de vormen zijn prikkelend en stevig en dat past bij de Dappr-attitude’, vertelt De Jongh. ‘De vorm van de pleister is italic, dit heeft dynamiek: er zit beweging, vooruitgang en energie in. Diezelfde energie vind je terug in het logo, met een bliksemschicht in het hart. Pleisters vormen een soort troost. Dappr maakt van het plakmoment misschien niet per se het zachtste moment, maar wel een leuk moment. Zo van: hé, we plakken en we gaan weer door.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Merkwaarde creëren
Met vijf thema’s, bestaande uit drie proposities voor volwassenen en twee voor kinderen, is het belangrijk dat het assortiment eenheid uitstraalt. Volgens De Jongh valt of staat dat met het merkfundament: ‘Je begint met specificeren waar een merk voor staat, met het creëren van merkwaarde. In het geval van Dappr: energiek, activerend, extravert, met durf. Op basis daarvan kozen we voor graphics en stevige kleuren. En dan ontstaat er een bepaalde designtaal, van waaruit de karaktertjes vorm krijgen. Zo hebben de unicorns en dino’s een uitgesproken stijl met vrij stevige vormen. Door met thema’s en kleurstellingen te werken kun je op productniveau verschillen aanbrengen.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Wannahave-gevoel
Per thema zijn er pleisters in drie verschillende formaten met uiteenlopende designs. Elke verpakking bestaat uit een aluminium doosje met een FSC-gecertificeerde kartonnen sleeve eromheen. ‘Het doosje moet op aankoopniveau een wannahave-gevoel creëren. Het moet kwaliteit uitstralen, aantrekkingskracht hebben en onderscheidend zijn. Ook vonden we het belangrijk om iets te ontwikkelen dat mensen kunnen bewaren en dat herbruikbaar is. Aluminium is daarvoor heel geschikt. En mocht het doosje niet opnieuw worden gebruikt, dan is het natuurlijk goed recyclebaar’, aldus De Jongh. ‘Voor de vijf thema’s hebben we gekeken naar de trends. De Savanne-prints, Tie-dye-prints, Unicorns en Dino’s zijn lekker heftig, de Stripes zijn wat rustiger en minder uitgesproken.’ Volledig plasticvrij Werd aan het begin van het traject over duurzaamheid gesproken in termen van ‘het zou mooi zijn als’, gaandeweg werd het volgens De Jongh een steeds hardere eis. ‘De wereld ga je natuurlijk niet verbeteren met pleisters, maar je kunt er wel voor kiezen om alles sustainable te maken.’ Dit geldt niet alleen voor de verpakking, ook de pleisters zijn zo duurzaam mogelijk: van bamboe en volledig plasticvrij. Verder zijn de wrappers van papier. ‘Het is niet per se normaal dat een pleistermerk deze keuzes maakt. Het duurzame aspect in combinatie met de maatschappelijke missie, attitude en designs, maakt Dappr echt uniek.’
De pleisters van Dappr zijn verkrijgbaar via de eigen webshop, via bol.com en binnenkort ook bij de lokale drogist.
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Henkel vernieuwt Pritt-verpakkingen met focus op gebruiksgemak
Henkel heeft het verpakkingsconcept van de bekende Pritt-lijmstift vernieuwd met als doel het...
Verhalende verpakking geeft Sail & Brew onderscheidend profiel
Designbureau Nuex Creative positioneer het nieuwe biermerk Sail & Brew met een onderscheidende...
Albert Heijn herpositioneert Care en brengt samenhang en rust
Albert Heijn introduceert een vernieuwde versie van de verzorgingslijn Care. De lijn bestaat uit...
De power-tool van de douche. Strak in de hand, sterk in het schap
Eén blik op deze fles en je weet: dit is geen gewone bodywash. De verpakking van AXE Cherry Fizz...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox

