KANZI: van appel tot zuivel

Kanzi Kwark: Van appel tot zuivel

KANZI: van appel tot zuivel

Met KANZI Kwark is FruitMasters een nieuwe speler in de zuivelcategorie. Het verpakkingsdesign legt daarom de focus op het merk. ‘Om herkenning bij consumenten te creëren zijn we dicht bij de uitstraling van de overige verpakkingen van Kanzi gebleven.’

Het zuivelschap is sinds kort een nieuw product rijker: KANZI Kwark. FruitMasters, Nederlands’ grootste  fruitcoöperatie, is de merkeigenaar van deze boerenkwark met Kanzi-appels. ‘Wij verzorgen voor onze ruim vierhonderd fruittelers de vermarkting van hun producten. Daarom kijken we altijd naar nieuwe mogelijkheden die toegevoegde waarde realiseren voor zowel telers als voor retailers en consumenten.

Productontwikkeling is hier een belangrijk onderdeel van’, vertelt brandmanager Helen Schoots. ‘Het blijkt dat Kanzi-appels ook uitstekend passen in een heerlijke, romige boerenkwark.’ Het resultaat is KANZI Kwark in de smaken Appel en Appel + Kaneel. Deze zomer is daar nog een nieuwe smaak bijgekomen: Appel + Framboos.

'De kleuren blauw, groen en rood vallen op en stralen tegelijkertijd een bepaalde rust uit'

Knipoog voor herkenning

Hoewel FruitMasters een nieuwe speler is binnen de zuivelcategorie, heeft de organisatie het volste vertrouwen in de mogelijkheden van KANZI Kwark.
‘Tijdens de ontwikkeling van het product was de houdbaarheid van de kwark het belangrijkste waar we rekening mee moesten houden. Die is natuurlijk anders dan bij appels. Qua positionering vormt het aantal concurrenten wel een uitdaging. De zuivelcategorie is enorm divers’, aldus Schoots. ‘Om herkenning bij consumenten te creëren zijn we dicht bij de uitstraling van de overige verpakkingen van Kanzi gebleven. De basiskleuren voor het design zijn blauw voor de smaak Appel, groen voor de smaak Appel + Kaneel en rood voor de smaak Appel + Framboos. Op alle verpakkingen staat ook het logo. De kleuren blauw, groen en rood vallen op en stralen tegelijkertijd een bepaalde rust uit. Verder zijn de afbeeldingen die we gebruiken een knipoog naar de andere verpakkingen van Kanzi. We hopen dat deze herkenbaarheid consumenten een vertrouwd gevoel geeft.’

Focus op gezond

FruitMasters heeft natuurlijk een sterke band met de natuur en wil daarom fruit telen met zo min mogelijk impact op het milieu. Alle telers voldoen daarom aan de normen van GlobalG.A.P. (Goede Agrarische Productie) en zijn in het bezit van het On the way to Planet-Proof-certificaat. Ook ziet de coöperatie duurzaam verpakken als een belangrijk onderdeel van een duurzame fruitketen. Schoots: ‘Voor KANZI Kwark kozen we voor een verpakking met zo min mogelijk plastic. De dunne plastic beker wordt versterkt door een papieren banderol die mooi om de beker sluit en het geheel een nette uitstraling geeft. Daarnaast is het eenvoudig om de banderol los te maken van de plastic beker, zodat beide verpakkingsmaterialen gescheiden kunnen worden weggegooid. Met de zichtzijde van de verpakking leggen we de focus op het gezonde aspect: KANZI Kwark bevat 20% fruit.’

Van Nederlandse bodem

KANZI Kwark is met recht een oer-Hollands product. De Kanzi-appels komen van Nederlandse bodem en de weidemelk die de basis voor de kwark vormt, wordt op een lokale zuivelboerderij op kleinschalige en traditionele wijze geproduceerd en bereid. Daarbij vindt zo min mogelijk bewerking van het product plaats. ‘KANZI Kwark is qua samenstelling, smaak en productiewijze uniek in de markt en dat zal elke kwarkliefhebber meteen proeven. We verwachten dat de bekendheid van Kanzi als merk en de waardering voor Kanzi-appels consumenten zal overtuigen om de kwark te proberen én in hun hart te sluiten’, aldus Schoots. KANZI Kwark is verkrijgbaar bij Jumbo, Hoogvliet en Poiesz Supermarkten.

KanziKwark.4_VM8_23

 

HelenSchoots_FruitMasters

VOOR DIT ARTIKEL IS HELEN SCHOOTS GEÏNTERVIEWD

Brandmanager bij FruitMasters.

Artikel delen