HelloFresh en BMN uitgedaagd

KIDV_HelloFresh_BMN

HelloFresh en BMN uitgedaagd

Binnen de Business Challenge Innovatief Verpakken - een samenwerking van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Kamer van Koophandel - werken Nederlandse bedrijven samen met zzp-ers en mkb-ers aan oplossingen voor hun verpakkingsuitdagingen. Daaronder maaltijdboxbezorger HelloFresh en BMN, groothandel in bouwmaterialen. Beide bedrijven vertelden onlangs hoe zij langs deze weg sneller verduurzamen in verpakkingen.

Met de Business Challenge Innovatief Verpakken haakte het KIDV vanuit de verpakkingssector slim in op de sectorbrede KVK Business Challenge. De uitdaging van HelloFresh luidde: “Hoe kan HelloFresh het gewicht van plastic, dat wordt gebruikt om zijn in-box voedingsproducten te verpakken, verminderen?”
Victor Smits, sustainability manager HelloFresh: ‘Wij streven naar plasticreductie, enerzijds om onze footprint te verminderen, anderzijds omdat klanten hier vaak naar vragen. Dertig bedrijven reageerden op deze challenge. Wij selecteerden daaruit vijf bedrijven die innovatieve verpakkingen in de markt hebben staan, die wij nog niet kenden. Ik verwacht dat we dit jaar de eerste verpakkingsaanpassingen bij producten in onze maaltijdbox zien die leiden tot minder plasticgebruik.’

Duurzamere bouwverpakkingen

Albert van Stam is logistiek projectmanager bij BMN Nederland, groothandel voor de bouw: ‘In 2019 begonnen twee collega’s en ikzelf al na te denken over ons verpakkingsproces, want we stopten enorm veel tijd, energie en plastic in de verpakking van onze goederen. We voerden wijzigingen door, waaronder het gebruik van iets dunner plastic, 60% gebruik van gerecycled plastic, en trainingen voor het personeel in het duurzaam verpakken van onze goederen. Dat leidde grofweg al tot een reductie in verpakkingsplastic van 300.000 naar 220.000 ton per jaar.’
Van Stam over de twee Business Challenges die BMN nadien inbracht: ‘De eerste ging over de verdere optimalisatie van onze palletverpakkingen. Dat leidde tot contacten met drie partijen met oplossingen, die we verder onderzochten voor toepassing in ons bedrijf. Eén bedrijf lichtte ons verpakkingsproces door. De andere twee beschikten over uitklapbare metalen kooien respectievelijk herbruikbare hoezen als palletverpakking. Die twee opties bleken in onze situatie toch niet goed toepasbaar. Maar een latere reactie op diezelfde Business Challenge - het gebruik van een inklapbaar plastic krat - gaan we dit jaar wel pilotten met een klant; voor een deel van onze klanten kan dit een interessante oplossing zijn. De tweede Challenge, het duurzamer verpakken van lengtegoed, is ongoing.’

Artikel delen