ReBloomCare wint Industry Favorite Award: Herbruikbare pompflacon daagt tandpasta-tube uit

Herbruikbare pompflacon daagt tandpasta-tube uit

Bij de VM Packaging Awards kreeg ReBloom Care tandpasta een nominatie in de categorie Duurzaamheid. Maar de start-up ging ervandoor met de Industry Favorite Award. En dat is niet zonder reden. ReBloom Care introduceert een opvallend alternatief voor plastic tandpastatubes, maar die vraagt wel om een gedragsverandering.

Waar de meeste tandpastamerken vasthouden aan de klassieke, moeilijk te recyclen tube van plastic kiest ReBloom Care voor een totaal andere benadering. De kern van het concept is een hervulbare glazen pompflacon met een dunner, vloeibaar type tandpasta. De tandpasta wordt geleverd in flexibele navulverpakkingen die ontworpen zijn om eenvoudig leeg te knijpen en die bestaan uit een mono-materiaal plastic, wat de recyclebaarheid vergroot.

Minder verspilling

Volgens ReBloom Care wordt jaarlijks zo’n 16% van alle  tandpasta verspild doordat restjes in de tube achterblijven. Met de navulbare pompflacon kan die verspilling verdwijnen. Bovendien verlaagt het systeem naar eigen zeggen de CO2-uitstoot met 89%, uitgaande van twaalf tubes per persoon per jaar. Door over te stappen op navulverpakkingen, zouden volgens de initiatief nemers jaarlijks 210 miljoen tandpastatubes kunnen worden vervangen door 52,5 miljoen navulzakken.

Gedragsverandering als voorwaarde

Het kan, maar gaat het ook gebeuren? Dat hangt af van de consument. De jury prees de innovatieve combinatie van bestaande technologieën tot een nieuw, circulair product. Het systeem is visueel aantrekkelijk – met een design dat doet denken aan apothekersflessen – en in de praktijk goed  uitvoerbaar. De jury waardeerde met name het feit dat de verpakking inspeelt op gedragsverandering bij de consument: bewuster omgaan met verzorgingsproducten en verspilling tegengaan. Tegelijkertijd ligt daar ook de uitdaging. Omdat het systeem (vloeibare tand-pasta doseren met een pompje)  afwijkt van wat consumenten gewend zijn, vraagt het om bewuste consumenten die hun gedrag willen veranderen. En dat vraagt om een heldere uitleg van het concept. Die ontbreekt volgens de jury nog op de verpakking, waardoor de onboarding van nieuwe gebruikers zwak zou zijn. Ook de dosering vraagt gewenning: waar conventionele tubes makkelijk te “overdoseren” zijn, wil het pompje juist precies de aanbevolen hoeveelheid van één milliliter per poetsbeurt afgeven. Kortom, lof voor dit concept, maar wel huiswerk voor de trotse winnaars van de Industry Favorite Award. 

‘We geloven dat gedragsverandering makkelijker wordt als klanten er iets voor terugkrijgen’

Potentie

Hoewel de glazen pompflacon stevig oogt en lang mee kan gaan, wijst de jury erop dat dit soort materiaalintensieve verpakkingen alleen duurzaam zijn bij voldoende hergebruik. En de end-of-life-verwerking van de navulzakken, moet goed verlopen. Het concept heeft volgens de jury de potentie om gedrag en markt te veranderen, maar staat nog in de beginfase.
Founder Jeanette Smiemans: ‘We zijn superblij met de Industry Favorite Award, wat een erkenning! Bij ReBloom Care geloven we in continu blijven leren en verbeteren. De feedback op onze onboarding nemen we serieus: we werken hard aan een heldere uitleg, zowel op de verpakking, bij de tandarts als online. We geloven dat gedragsverandering makkelijker wordt als klanten er iets voor terugkrijgen. Daarom is onze refill bijna de helft goedkoper dan de pompflacon. Op deze manier stimuleren we duurzaam gedrag. Voor onze klanten staat een informatieve e-mailflow klaar en dit jaar lanceren we een kleine upgrade van het verpakkingsdesign. Zo maken we duurzame mondverzorging nóg toegankelijker.’
ReBloom Care laat zien dat er ook binnen ogenschijnlijk vastgeroeste productcategorieën als tandpasta ruimte is voor vernieuwing. De productie vindt plaats in Nederland, zonder microplastics en andere schadelijke ingrediënten in de formules en zonder overbodige secundaire verpakkingen. Verzending gebeurt in gerecycled en FSC-gecertificeerd karton, zonder plastic.

Tekst gaat verder onder de foto.

ReBloomCare_VM6_25_ JeanetteSmiemans_links_FleurGroen_rechts

Jeanette Smiemans (l.) en Fleur Groen, de ondernemers achter ReBloom Care.

Vier vliegen in één klap

Het vakpubliek beloonde het initiatief met de Industry Favorite Award. Een signaal dat de markt openstaat voor duurzamere alternatieven, zolang die gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk worden gepresenteerd. Smiemans kijkt positief vooruit. ‘Gebruiksgemak, duurzaamheid en gezondheid gaan perfect samen. En dat kan er ook nog eens mooi uitzien in je badkamer. Waarom één punt aanpakken, als je ook vier vliegen in één klap kunt slaan? Onze innovaties lossen meerdere problemen tegelijk op en dat is precies waar de toekomst om vraagt. We blijven luisteren naar onze klanten en blijven vernieuwen. In september lanceren we een nieuwe formule waar veel vraag naar is, een formule die je tanden op een milde én effectieve manier witter maakt. Want een gezonde, stralende glimlach is wat ons betreft het mooiste visitekaartje!’

Meer artikelen

recent new image
Herbruikbare pompflacon...

Bij de VM Packaging Awards kreeg...

Lees meer
recent new image
Carlsberg Britvic...

Carlsberg Britvic werkt samen met...

Lees meer
recent new image
Nieuwe...

Pickwick heeft onder de naam Finest...

Lees meer
recent new image
Recyclebaar...

De Duitse discountketen NORMA vervangt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox