Potentie
Hoewel de glazen pompflacon stevig oogt en lang mee kan gaan, wijst de jury erop dat dit soort materiaalintensieve verpakkingen alleen duurzaam zijn bij voldoende hergebruik. En de end-of-life-verwerking van de navulzakken, moet goed verlopen. Het concept heeft volgens de jury de potentie om gedrag en markt te veranderen, maar staat nog in de beginfase.
Founder Jeanette Smiemans: ‘We zijn superblij met de Industry Favorite Award, wat een erkenning! Bij ReBloom Care geloven we in continu blijven leren en verbeteren. De feedback op onze onboarding nemen we serieus: we werken hard aan een heldere uitleg, zowel op de verpakking, bij de tandarts als online. We geloven dat gedragsverandering makkelijker wordt als klanten er iets voor terugkrijgen. Daarom is onze refill bijna de helft goedkoper dan de pompflacon. Op deze manier stimuleren we duurzaam gedrag. Voor onze klanten staat een informatieve e-mailflow klaar en dit jaar lanceren we een kleine upgrade van het verpakkingsdesign. Zo maken we duurzame mondverzorging nóg toegankelijker.’
ReBloom Care laat zien dat er ook binnen ogenschijnlijk vastgeroeste productcategorieën als tandpasta ruimte is voor vernieuwing. De productie vindt plaats in Nederland, zonder microplastics en andere schadelijke ingrediënten in de formules en zonder overbodige secundaire verpakkingen. Verzending gebeurt in gerecycled en FSC-gecertificeerd karton, zonder plastic.
Tekst gaat verder onder de foto.

Jeanette Smiemans (l.) en Fleur Groen, de ondernemers achter ReBloom Care.
Vier vliegen in één klap
Het vakpubliek beloonde het initiatief met de Industry Favorite Award. Een signaal dat de markt openstaat voor duurzamere alternatieven, zolang die gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk worden gepresenteerd. Smiemans kijkt positief vooruit. ‘Gebruiksgemak, duurzaamheid en gezondheid gaan perfect samen. En dat kan er ook nog eens mooi uitzien in je badkamer. Waarom één punt aanpakken, als je ook vier vliegen in één klap kunt slaan? Onze innovaties lossen meerdere problemen tegelijk op en dat is precies waar de toekomst om vraagt. We blijven luisteren naar onze klanten en blijven vernieuwen. In september lanceren we een nieuwe formule waar veel vraag naar is, een formule die je tanden op een milde én effectieve manier witter maakt. Want een gezonde, stralende glimlach is wat ons betreft het mooiste visitekaartje!’