Albert Heijn: ‘20 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gereduceerd’

Albert Heijn heeft in 2023 een reductie van 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gerealiseerd.

Albert Heijn: ‘20 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gereduceerd’

‘Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt’, zegt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid. ‘We hebben hard gewerkt vanuit onze missie “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen” om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.’

‘Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt’, zegt Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid. ‘We hebben hard gewerkt vanuit onze missie “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen” om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.’

 

De verduurzamingsstappen van Albert Heijn

Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door het gebruik van materiaal te minimaliseren, gerecycled materiaal in te zetten, verpakkingen te recyclen en gebruik te maken van producten die gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen. Op deze manier maakt de supermarkt zo efficiënt mogelijk gebruik van materiaal. Het eerder behalen van de doelstelling motiveert Albert Heijn stappen te blijven zetten. De focus voor 2025 is om de eigenmerkverpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycled kunnen worden.

 

Grote en kleine stappen in beter verpakken

Grote en kleine initiatieven hebben geleid tot het behalen van de doelstelling. Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is vermindering van karton- en papiergebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld de dozen van citrusfruit, brood en trostomaten vervangen door herbruikbare, inklapbare kratten. Dit komt neer op 2,9 miljoen kg karton minder per jaar.

 

PEF van Avantium

Om verduurzaming te versnellen werkt Albert Heijn met verschillende partners samen. In 2023 startte Albert Heijn de samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100% plantaardig en circulair materiaal PEF (polyethyleen furanoaat) te gebruiken voor verschillende verpakkingsvormen, zoals sapflessen.

 

Volgende vernieuwingen van AH

De komende maanden worden de volgende vernieuwingen van Albert Heijn zichtbaar:

  • Ruim 54 kaasproducten gaan over op een zak-verpakking waarmee jaarlijks 400.000 kg plastic gereduceerd wordt;
  • De Zaanse Hoeve yoghurt (een van de meest verkochte) liter verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen meer producten op dezelfde oppervlakte mee op transport, een logistieke verbetering. Daarnaast zorgt deze nieuwe ovale verpakking voor meer gemak voor de klant omdat deze beter in de koelkast past.

Klant centraal bij AH Packathon 2024

Een ander initiatief van de supermarkt is de AH Packathon. Bij de eerste editie in 2023 werden duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de AH Packathon 2024 editie doet Albert Heijn een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen. Albert Heijn, leveranciers en experts gaan vervolgens concreet aan de slag met vijf verpakkingen om deze verder te verduurzamen en het gemak voor de klant te verbeteren. De deelnemende klant is bij de Packathon 2024 als VIP te gast bij Albert Heijn om de oplossingen te beoordelen. De tweede editie van de AH Packathon vindt in mei van dit jaar plaats.

 

 

 

Uitbreiding gezondere, lekkere en snelle maaltijden vervult veranderende klantbehoefte

Onderzoek wijst uit dat steeds meer consumenten zoeken naar gemakkelijke oplossingen voor een gezonde maaltijd; zowel voor ontbijt als lunch en avondeten. Albert Heijn biedt daarvoor een uitgebreid assortiment en blijft inspelen op de toenemende vraag van klanten om in korte tijd iets lekkers en gezonds op tafel te zetten. Vandaag onthult Albert Heijn in de volledig verbouwde winkel aan het Museumplein het nieuwste ‘vers- en gemaksassortiment’. Hier vinden klanten de lekkerste gemaksmaaltijden samen gepresenteerd, van verspakketten, tot aan dagelijks door onze chefs vers bereide gerechten.

Gezonder, gemakkelijk en lekker

Albert Heijn signaleert in het eigen klantonderzoek* ‘Hoe eet Nederland?’ de verschillende trends. ‘Gezond’, ‘gemakkelijk’ en ‘lekker’ zijn belangrijke overwegingen bij het samenstellen van de doordeweekse maaltijd. Daarnaast ziet de supermarkt in de winkels en de zoekdata op de website en app dat aan het begin van de week gezond eten een belangrijkere rol speelt en mensen krapper in de tijd zitten. Naarmate het weekend nadert neemt de beschikbare tijd toe en is er meer ruimte voor uitgebreider koken. In het weekend heeft men het meeste tijd en zin om te koken. Opvallend is dat over de hele linie de behoefte aan gemak toeneemt. Dit is in lijn met de trend dat mensen steeds minder tijd aan het bereiden van de doordeweekse maaltijd besteden. Nu is het meestal 20 tot 35 minuten ten op zichtte van 35-60 minuten in 1997. Albert Heijn ziet de toenemende behoefte aan gemak terug in verkoopcijfers; zo groeide de verkoop van vers bereide maaltijden met 58%, het aantal verspakketten met 17%, en pureersoepen met 19%.

Versengemaksmaaltijdencloseupahmuseumplein

Inspiratie voor iedereen, voor elk moment een passende maaltijd

Met het Albert Heijn vers- en gemaksassortiment zijn er nu meer dan 288 lekkere gerechten die in een handomdraai op tafel staan. Met deze maaltijden zijn kwaliteit, vers, snelheid en variatie voor iedereen binnen handbereik. Van zelf koken, tot volledig vers klaargemaakte maaltijden, voor eenpersoon en voor het hele gezin. Zoals een Tray Bake kip Provençaals, of de prijswinnende verspakketten Gado Gado of Indiaase Curry Madras. De ‘vers uit eigen keuken’ Nasi Kipsaté of de stoommaaltijd Tagliatelle Zalm staan binnen 5-10 minuten op tafel. En met de verse Veggie boost soepen, staat binnen 5 minuten al 200 gram groente klaar.

 

Focus op gemak en vers

Albert Heijn opent vandaag de eerste winkel met nog meer focus op vers en gemak. De winkel aan het Museumplein is vernieuwd en biedt een complete wereld aan gemakkelijke en verse maaltijden. De winkel is een inspiratiebron waar klanten alles bij elkaar gepresenteerd zien. Ideaal om snel, tussen werk en thuis of sport, een gezonde, lekker en snelle maaltijd te zoeken. Ook blijft de kenmerkende chef Sushi kiosk met verse sushi, poké bowl en Bam Tuk.

 

Gemak in de AH app

Om de weekplanning te vergemakkelijken, kunnen klanten zelf hun weekmenu samenstellen in de AH app op basis van hun eigen wensen. Door in de app eenvoudig de ingrediënt- en dieetvoorkeuren van bijvoorbeeld vega of eiwitrijk en het aantal personen op te geven, stelt de app een week aan gerechten voor met bereidingstijdsindicatie. Binnen een paar klikken en minuten kan een klant zo gemakkelijk een week aan maaltijden tegelijk met de wekelijkse boodschappen thuis laten afleveren. Zo maakt Albert Heijn lekker eten, lekker snel bereikbaar voor iedereen.

 

Versengemaksmaaltijdencloseupahmuseumplein2

 

Artikel delen