De introductie van statiegeldverpakkingen bij thuislevering vormt een vervolg op eerdere pilots van Decathlon, waarbij deze verpakkingen al werden ingezet voor Click & Collect-bestellingen. De technische uitdaging ligt in het integreren van herbruikbare verpakkingen in geautomatiseerde fulfilmentprocessen. In samenwerking met Janssen Packaging ontwikkelt en test Decathlon verzendverpakkingen die geschikt zijn voor dergelijke processen. Tegelijkertijd werkt Boxo aan de integratie van het eigen Boxo Return statiegeldsysteem binnen de webshop van Decathlon.
Boxo-inleverpunt
Consumenten die in de buurt van een Boxo-inleverpunt wonen, kunnen straks kiezen tussen eenmalige of herbruikbare verpakkingen. Bij keuze voor de statiegeldvariant wordt een bedrag in rekening gebracht, dat de consument terugkrijgt na inlevering van de verpakking.
Boxo is daarnaast bezig met de uitbreiding van zijn inlevernetwerk in Noord-Brabant. Deze inleverpunten komen onder andere bij pakketpunten, winkels en maatschappelijke locaties te staan. Doel is om landelijke dekking te realiseren voor het universeel inzetbare statiegeldsysteem, dat ook toegankelijk is voor andere webwinkels en verpakkingsbedrijven.
Inspelen op PPWR
De samenwerking speelt in op de Europese regelgeving die aanstuurt op vermindering van verpakkingsafval, waaronder de aankomende Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR). In Nederland worden jaarlijks circa 600 miljoen verzendverpakkingen na eenmalig gebruik weggegooid, wat neerkomt op ongeveer 87 miljoen kilo afval, grotendeels karton. Hoewel goed recyclebaar, zijn de recyclingprocessen van papier en karton relatief belastend voor het milieu. Dit leidt tot een groeiende behoefte aan systeemverandering, van lineaire naar circulaire modellen.
Volgens onderzoek van Thuiswinkel.org staat een meerderheid van de consumenten positief tegenover het gebruik van statiegeldverpakkingen. Deze samenwerking richt zich dan ook op opschaling binnen het B2C-kanaal, dat ruim 80 procent van de E-commerce-zendingen beslaat.
Foto vlnr: Dirk van Overbeek Decathlon), Jelle Smit (Janssen Packaging_Bunzl), Marijke Heddes (Decathlon), Lucas Hullegie (BOXO) en Ingmar Klijnstra (Janssen Packaging_Bunzl).