Om dit bewustzijn te vergroten, start Verpact een landelijke voorlichtingscampagne onder de titel “Als het maar leeg gaat”. De campagne moet consumenten aanzetten tot beter afvalscheidingsgedrag en benadrukt het belang van lege verpakkingen in de recyclingketen.
Consumentengedrag en recyclingresultaten
Het onderzoek onder ruim duizend volwassenen toont aan dat de intentie om afval correct te scheiden weliswaar aanwezig is, maar niet altijd tot het juiste gedrag leidt. Zo geeft 74% aan verpakkingen meestal goed leeg te maken, maar laat 26% dit soms achterwege. Ook heerst de hardnekkige misvatting dat verpakkingen moeten worden omgespoeld, wat leidt tot onnodig drinkwaterverbruik.
Met name de aanwezigheid van voedselresten blijkt problematisch. Verpakkingen die niet goed geleegd zijn, kunnen een hele batch PMD-afval vervuilen, waardoor recycling onmogelijk wordt. Toch is slechts 55% van de ondervraagden zich hiervan bewust.
‘Als mensen denken dat hun inspanning zinloos is, daalt de motivatie om afval goed te scheiden. Terwijl we juist dankzij een lege verpakking méér waardevolle grondstoffen uit afval kunnen halen’
Wat valt onder PMD
De grootste verwarring blijkt te bestaan over specifieke verpakkingssoorten. Veel mensen weten niet dat onder meer deodorantbussen, chipszakken met aluminium binnenlaag en aluminium afhaalbakjes bij het PMD thuishoren – mits leeg. Enkele opvallende resultaten:
- 65% twijfelt over spuitbussen voor cosmetica
- 64% twijfelt over plastic kuipjes (zoals met roomkaas)
- 56% twijfelt over doordrukstrips voor medicijnen
- 50% twijfelt over chipsverpakkingen met metaallaag
Ruim 80% weet wél dat flacons, folies en yoghurtverpakkingen bij het PMD mogen. Desondanks wordt gemiddeld slechts 63% van de kennisvragen correct beantwoord, met lagere scores bij twijfelgevallen.
Onduidelijkheid over verwerking
Een belangrijke oorzaak van verwarring ligt in het verschil tussen bronscheiding en nascheiding. Bij bronscheiding moeten huishoudens PMD zelf scheiden, bij nascheiding gebeurt dat achteraf in sorteerinstallaties. In nascheidingsgemeenten denkt 34% van de inwoners onterecht dat hun PMD-afval wordt verbrand of gestort, terwijl dit materiaal in werkelijkheid grotendeels gerecycled wordt, mits correct ingezameld.
Volgens Hester Klein Lankhorst, CEO van Verpact, vormt dit een zorgelijke trend: ‘Als mensen denken dat hun inspanning zinloos is, daalt de motivatie om afval goed te scheiden. Terwijl we juist dankzij een lege verpakking méér waardevolle grondstoffen uit afval kunnen halen.’