Coop Denemarken gaat vanaf januari 2025 yoghurt en de traditionele Ymer-drank onder het eigen merk aanbieden in drankkartons zonder plastic schroefdop. Daarmee beoogt de retailer jaarlijks ongeveer zes miljoen doppen te besparen, wat neerkomt op een reductie van circa 17 ton plastic en 48 ton CO₂-uitstoot, aldus het bedrijf in een persbericht.
De nieuwe verpakkingen zijn Pure-Pak-kartons van Elopak, vervaardigd uit Natural Brown Board, een materiaal op basis van hernieuwbare vezels. Deze verpakking bevat geen dop, maar behoudt volgens de fabrikant het gebruiksgemak doordat de kartonopening eenvoudig is te openen.
Eerdere verduurzaming van Coop
De maatregel sluit aan bij een eerdere stap van Coop, waarbij in 2024 in samenwerking met Thise Mejeri al plastic doppen werden verwijderd van melkverpakkingen van de merken Änglamark en 365 Øko. De huidige uitbreiding naar yoghurt en Ymer past binnen Coops bredere strategie om het plasticgebruik in de zuivelsector verder terug te dringen.
Regelgeving
De aanpassing speelt ook in op recente Europese regelgeving. De EU schrijft voor dat plastic doppen op drankverpakkingen vanaf 2024 verplicht vastgezet moeten worden om zwerfafval tegen te gaan. Coop kiest er nu voor deze doppen volledig weg te laten op een deel van het assortiment, mede vanwege de gebruikskritiek op vastgeklikte doppen.
Hoewel de milieuwinst in termen van tonnen relatief beperkt is, laat de aanpak zien dat kleine verpakkingsaanpassingen kunnen bijdragen aan reductie van materiaalgebruik en emissies. Of consumenten het ontbreken van de dop als praktisch ervaren, zal mede bepalen of deze stap op grotere schaal navolging krijgt binnen de sector.