De visie van Mondelez International op duurzame verpakkingsmaterialen

De visie van Mondelez International: Circulariteit van plastic foodverpakkingen

De visie van Mondelez International op duurzame verpakkingsmaterialen

Waarom is circulariteit van plastic voedingsverpakkingen zo belangrijk? Can Buharali beweert niet de wijsheid in pacht te hebben. Maar tijdens zijn presentatie op de European Food & Beverage Plastic Packaging conferentie in Brussel slaagde de senior director global public affairs van Mondelez International erin het publiek te boeien met zijn visie op duurzame verpakkingsmaterialen.

Met 61 fabrieken in 49 landen en vele tientallen merken is Mondelez een van de grootste Europese snackproducenten . Als grootgebruiker van verpakkingen uit flexibele kunststoffen is het bedrijf in de picture. Buharali is zich daarvan bewust. Zijn visie op circulariteit is duidelijk, maar genuanceerd. ‘Op termijn streven we naar zero packaging waste.’ Uiteraard is dit doel niet gelijk haalbaar. Maar al over twee jaar zullen een aantal belangrijke stappen gezet moeten zijn. Tegen 2025 worden alle verpakkingen ontworpen om 100% recyclebaar te zijn. Om zo over twee jaar een kwart minder rigide plastics en 5% minder virgin plastics te gebruiken. De Europese richtlijnen en de regelgeving in de landen waarin Mondelez actief is, worden gerespecteerd.

Drie pijlers

De strategie van Mondelez berust op drie pijlers: minder verpakkingen, betere verpakkingen en betere systemen. Minder verpakkingen betekent niet alleen dat ze lichter worden, maar ook dat ze een kleinere footprint hebben en herbruikbaar worden indien mogelijk. Betere verpakkingen krijg je door recyclebare materialen te gebruiken en virgin plastic, waar mogelijk, te vervangen door duurzame alternatieven. Mondelez brengt zeer aanzienlijke hoeveelheden flexibele verpakkingen op de markt. Maar neemt de uitgebreide  producentenverantwoordelijkheid (EPR) ernstig. Buharali: ‘We juichen de ontwikkeling van goede recyclinginfrastructuur toe. Via EPR investeren we in inzamelingssystemen met een capaciteit gelijk aan de hoeveelheid plastic die we in het milieu brengen. Maar we proberen ook de consument zoveel mogelijk te betrekken bij ons verhaal. De consument zet immers de eerste stap bij het inzamelen en recyclen van verpakkingen.’

'Performante flexibele verpakkingen helpen om de voedselverspilling binnen de perken te houden'

Beste oplossing voor voedingsmiddelen

Volgens Buharali blijven flexibele verpakkingen tot op de dag van vandaag de beste oplossing voor het verpakken van veel voedingsmiddelen. Dat bewijzen de cijfers. Flexibele duurzame verpakkingsmaterialen maken slechts 10% uit van alle in Europa gebruikte verpakkingsmaterialen, maar staan wel in voor het verpakken van meer dan 40% van alle voedingsproducten. Daar zijn duidelijke redenen voor. Flexibles hebben excellente barrière- eigenschappen, waardoor de verpakte producten lang en veilig houdbaar blijven. Het materiaalverbruik per verpakking is minimaal, waardoor de CO2-voetprint laag blijft. Flexibles zijn ook relatief goedkoop en een uitstekende oplossing in de strijd tegen voedselverlies. Buharali zet het laatste punt graag wat meer in de kijker. Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat grofweg een derde van al het geproduceerde voedsel ten gevolge van bederf verloren gaat. Dit is een enorme verspilling en een bron van ongewenste CO2-emmissies. Hij denkt dat flexibele verpakkingen de verspilling binnen de perken kunnen houden, niet alleen door de lange houdbaarheid, maar ook door de mogelijkheid om de verpakte porties af te stemmen op de vraag van de consument.

Mondelez.1_VM6-23

Volgens Can Buharali blijven flexibele verpakkingen de beste oplossing van het verpakken van veel voedingsmiddelen.

Recyclingtechnologieën en duurzame verpakkingsmaterialen 

‘Flexibele verpakkingen zijn op grote schaal mechanisch en chemisch recyclebaar. Via inzameling en recycling kunnen ze perfect terug in de waardeketen gebracht worden’, aldus Buharali. ‘Op dit ogenblik ontsnappen echter nog te veel verpakkingen aan inzameling. Duidelijke recyclinginstructies op de verpakkingen, QR-codes en pictogrammen kunnen consumenten helpen om de gebruikte verpakkingen op de juiste manier te sorteren. Op die manier gaan er minder verpakkingen verloren in de natuur, via de stort of de verbrandingsinstallaties.’
Tot voor kort werden gebruikte flexibele verpakkingen hoofdzakelijk via mechanische recycling verwerkt. Bij mechanische recycling worden de gebruikte verpakkingen gemalen, gewassen en opnieuw geëxtrudeerd of gegranuleerd. De technologie is geschikt voor PE en PP. Bij chemische recycling worden de gebruikte materialen gerecycled tot virgin kunststof via een proces gebaseerd op pyrolyse raffinage en polymerisatie. Een aantal stappen van het recyclingproces
(raffinage, kraken …) zijn identiek aan de productie van virgin kunststoffen. De output van een chemische recycling is qua kwaliteit zonder meer gelijk aan virgin kunststof. Volgens Buharali zijn de twee technologieën complementair. Chemische gerecyclede materialen zijn perfect geschikt voor hergebruik als foodverpakking.

Mondelez_Buharali_VM6_23

VOOR DIT ARTIKEL IS CAN BUHARALI GEÏNTERVIEWD.

Senior director global public affairs bij Mondelez International.

Artikel delen