Geostick ontvangt ISO 26000-certificaat

Geostick ISO 26000

Geostick ontvangt ISO 26000-certificaat

Geostick is het eerste Grafimediabedrijf dat het MVO-certificaat ISO 26000 heeft ontvangen. Tijdens een feestelijke middag werd in samenwerking met het KVGO een kennisevent georganiseerd rond het thema CSRD. CEO Armand van Huut en duurzaamheidmanager Suzanne Gooding namen het ISO 26000 certificaat in ontvangst.

Zo’n 40 KVGO-leden kwamen op 25 april naar het KVGO-kennisevenement. Tijdens deze bijeenkomst verzorgde Fleur Meerman van de Sociaal Economische Raad een snelcursus CSRD.

Geostick ISO 26000

Namens Geostick gaf Matthijs Hendriks, manager KAMVV (Kwaliteit, Arbo, Milieu, Veiligheid, Verbeteren een inkijkje hoe Geostick zich al grondig heeft voorbereid op de CSRD, een vanaf dit jaar geldende richtlijn voor de manier waarop bedrijven verslag moet leggen over hun duurzaamheidinspanningen. De richtlijn moet zorgen voor een kwalitatief betere en meer transparante verslaglegging.

Betere informatie

De CSRD-richtlijn staat centraal in de Green Deal van de Europese Unie en moet zorgen voor meer transparantie over en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie. Deze richtlijn is niet nieuw, maar een uitbreiding van de al bestaande Non-Financial Reporting Directive (NFRD) voor duurzaamheidsverslagen. Bedrijven die al onder deze regel vallen (bedrijven met meer dan 500 werknemers) vallen sinds 1 januari 2024 óók onder de CSRD. Maar steeds méér bedrijven moeten aan de CSRD voldoen. De richtlijn geldt voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers, met meer dan 50 miljoen aan omzet per jaar en met een balans van 25 miljoen. Beursgenoteerde MKB-bedrijven vallen vanaf 1 januari onder de richtlijn.

Transparantie over hele keten

Het draait allemaal om transparantie en structuur van de verslaglegging. Bedrijven moeten de hele keten erbij betrekken, dus ook hun toeleveranciers. Heb je een bijvoorbeeld toeleverancier waarvan je niet weet hoe die met medewerker omgaat? Dan zal het in het kader van CRSRD nodig zijn dat uit te zoeken. Alle aspecten van MVO en duurzaamheid komen aan bod.

Zelfevaluatie

Bedrijven die MVO in het DNA hebben zitten zullen, hoewel de CSRD wel een administratieve last betekent, geen problemen hebben met deze richtlijn. Geostick is zo’n bedrijf. Al enkele jaren geleden startte het bedrijf de eerste fase van ISO 26000, de zelfevaluatie. Op 25 april werd de tweede fase afgerond met het bedrijven van het certificaat. Matthijs Hendriks presenteerde het stappenplan van Geostick voor de CSRD. Met je kennisevent inspireerden KVGO en Geostick andere Grafimediabedrijven.

Geostick ISO 26000

‘Enorme prestatie’

Suzanne Gooding, Duurzaamheidsmanager bij Geostick, over de mijlpaal: “Het is een enorme prestatie dat wij dit certificaat hebben behaald. Het is een bewijs voor de verdienste van Geostick als bedrijf en mijn collega’s dat wij de ISO 26000 certificering als eerste in de sector mogen ontvangen! Wij willen vooroplopen als het gaat om duurzaamheidsinitiatieven en dat vraagt soms om een creatieve aanpak. Dat onze bestuurders hier mogelijkheid voor creëren en prioriteit aan geven maakt dat wij ons kunnen blijven ontwikkelen. Daardoor zijn wij nu de eerste in onze sector die dit bereikt, daar zijn we heel blij mee.”

Namens het KVGO waren directeur Brecht Grieten en voorziter Dick Naafs aanwezig. Dick Naafs en John Koekenbier (Directeur Dienstencentrum) overhandigden het certificaat

Lees ook dit artikel over Geostick

Geostick ISO 26000

Fleur Meerman (SER)

Artikel delen