Geostick: 100 jaar en nog vol ambities

Geostick: 100 jaar en nog vol ambities

Geostick: 100 jaar en nog vol ambities

Vele miljoenen investeerde Geostick in technologie, altijd met het doel de klant optimaal te kunnen bedienen. ‘Wij moeten zorgen dat onze klanten hun beloften aan de markt kunnen nakomen’, zegt Armand van Huut, ceo van de jubilerende Geostick Groep. De ambities van het familiebedrijf zijn torenhoog met aan de horizon een omzet van 90 miljoen euro in 2027.

In 1924 begint het verhaal van Geostick, als Pieter Berveling de Gooische Emaille Platen Industrie (GEPI) mede opricht. Door sterke concurrentie stapt hij in de jaren dertig over op reliëfetiketten. Volgende generaties bouwen het bedrijf uit tot de toonaangevende en innovatieve etikettendrukkerij die sinds 1975 de naam Geostick draagt. Inmiddels is de vierde  generatie van de familie Berveling werkzaam in het bedrijf, dat sinds 2,5 jaar wordt geleid door ceo Armand van Huut, die eerder al cfo was bij Geostick. Wat hem opviel bij zijn  aantreden was dat het bedrijf op geen enkel product de eigen naam heeft staan.
‘We produceren jaarlijks vier tot vijf miljard etiketten, voor bekende en toonaangevende merken, maar consumenten kennen onze naam niet.’
Binnen de grafische- en verpakkingswereld is die bekendheid er gelukkig wel. Geostick zette sinds 2004 de toon met overnames en grote investeringen in digitale druk. Als kers op de taart opende het in 2020 het 8.000 m2 grote en zeer duurzaam gebouwde Digital Printing Center, waar inkjet- en digitale druk de toon zetten. Voor de grote oplagen zijn er meerdere productielijnen met flexopersen in Uithoorn en Heumen.

Blijvend innoveren

In het Digital Printing Center is nog veel ruimte voor nieuwe machines. Van Huut: ‘Als je die ruimte ziet, zie je onze ambities. Maar we investeren gedoseerd. Innovatie is onze kern, maar altijd met het doel om aan de vraag van onze klanten te kunnen voldoen. Dat is onze strategie.’
Op de vraag wat de grootse uitdagingen zijn voor groei, noemt Van Huut nadrukkelijk niet techniek. ‘We zijn 100 jaar geworden omdat we altijd innovatief zijn geweest. Maar je hebt voor groei wel gekwalificeerde mensen nodig en dat is voor alle bedrijven een uitdaging. Het lukt ons die te vinden, want we hebben een programma om ambitieuze mensen door te laten groeien. Ook sales is een mooie uitdaging. Klanten vragen steeds meer van en aan ons, zeker ook op het gebied van duurzaamheid. De wet- en regelgeving verandert continu, en daardoor is het een uitdagend onderwerp waar wij samen met klanten de duurzame(re) oplossingen verkennen.’

Vooruitstrevend

Honderd jaar Geostick betekent volgens Van Huut dat het bedrijf altijd vooruitstrevend en innovatief is geweest. ‘We  hebben niet alleen alle marktontwikkelingen overleefd, maar ook crises en een oorlog. En we groeien nog steeds. Nu is er klimaatverandering en een focus op duurzaamheid, en ook daarin lopen we voorop. Er liggen meer dan 3.200 zonnepanelen op het dak en het Digital Printing Center is niet alleen duurzaam gebouwd volgens de hoogste norm, de gebouwen die er stonden zijn ook duurzaam gesloopt en alle materialen zijn gesorteerd. De vermalen stenen zijn in de fundering van de nieuwbouw verwerkt.’

'We zoeken voor klanten steeds naar duurzame materialen en werken nauw samen met leveranciers'

Certificering

Met ISO 9001, ISO 14001, FSSC 22000 en EcoVadis is Geostick gecertificeerd op het gebied van kwaliteit, milieu, voedselveiligheid en duurzaamheid. En dat is nodig, omdat de eisen van de klant verder gaan dan alleen een etiket leveren. ‘We zoeken voor klanten steeds naar duurzame materialen en werken nauw samen met leveranciers. Dat sluit aan bij onze strategie om altijd aan de klantvraag te willen beantwoorden. Wij blijven ook kijken naar onze certificeringen. In april verwachten wij nieuwe twee certificeringen die bijdragen aan onze innoverende langetermijnvisie.’

Internationale samenwerking

De concurrentie in de wereld van etikettendruk is stevig en een van de manieren om sterker te staan is samenwerking. Dat doet Geostick met Stratus Packaging (Frankrijk) en sinds kort ook met Nordvalls (Zweden), net als Geostick familiebedrijven met een langetermijnvisie. ‘We kunnen gezamenlijk materialen inkopen en aan voorraadbeheer doen, en ook bij aanschaf van machines kunnen we samenwerken’, vertelt Van Huut. Ook hier is de gedachte dat klanten hiervan profiteren. ‘De partijen kennen we al heellang en er is veel onderling vertrouwen. Als je elkaar vertrouwt is er veel mogelijk.’

Armand van Huut: Geostick 100 jaar en nog vol ambities

Vooruitkijken

Een jubileum vieren betekent ook: vooruitkijken.
‘Continu hoge kwaliteit en leverbetrouwbaarheid is niet eenvoudig te realiseren. Maar wij maken onze beloften waar en daarom blijven klanten ons trouw. Dat geeft ook een basis voor de toekomst. Dat vergt investeringen in mensen en middelen en als sterkfamiliebedrijf zijn we daartoe bereid’, zegt Van Huut.
Hij ziet het als zijn missie de strategie helder neer te zetten, maar evengoed wil hij bedrijfsbreed de transitie naar een jongere generatie medewerkers mogelijk maken. ‘Tegenwoordig is het speelveld heel anders en moet je veel meer keuzes maken. Daar willen we een nieuwe generatie op voorbereiden, nu we als bedrijf onze tweede eeuw ingaan.’

DIT ARTIKEL KWAM TOT STAND IN SAMENWERKING
MET GEOSTICK.

Meer Geostick

Geostick is actief in markten als food, chemie, olie, healthcare en veel meer. Het productaanbod bestaat uit etiketten en flexibele verpakkingen, maar ook printers, print- and apply-oplossingen en software. Voor de komende jaren is een flinke groei voorzien. Het doel is een omzet van 90 miljoen euro in 2027. Geostick is uiteraard ook dit jaar aanwezig op Empack Gorinchem, stand F145.
Artikel delen