Klöckner Pentaplast sluit de cirkel met Recycled Coastal Plastics

Klöckner Pentaplast (kp) wil met Recycled Coastal Plastics de cirkel rond plastic afval sluiten.

Klöckner Pentaplast sluit de cirkel met Recycled Coastal Plastics

Klöckner Pentaplast (kp) wil met Recycled Coastal Plastics de cirkel rond plastic afval sluiten. Het betreft een gecertificeerde post-consumer gerecyclede grondstof die wordt teruggewonnen binnen een straal van 10 km van de kustlijn in het Middellandse Zeegebied. Hiervoor werkt de verpakkingsproducent samen met de Keep Sea Blue-organisatie.

In 2023 gebruikte kp naar verluidt meer dan 800 ton gerecycled PET-afval dat via dit initiatief was ingezameld om nieuwe verpakkingen te maken. Dit komt overeen met het hergebruiken van 14 miljoen PET-flessen. 
Het Blockchain-platform van Keep Sea Blue, mogelijk gemaakt door Oracle-technology, stelt het team van Klöckner Pentaplast in staat kwaliteitscontroles uit te voeren en de oorsprong, datum en locatie van de plasticinzameling te verifiëren. Onder meer hierdoor voldoet het recyclingproces aan de BRC-, ISO 9001- en RecyClass-certificeringen.

Klöckner Pentaplast circulair

‘We zijn verheugd om met Keep Sea Blue samen te werken in de zoektocht naar een robuustere circulaire economie in plastics’, zegt Hendrik Bartels, marketing director Rigids bij kp. ‘Onze zeeën en oceanen zijn uiterst kwetsbaar, en plastic afval mag nooit in het mariene milieu terechtkomen. Daarom zijn we zo trots op onze prestatie, waarbij we flessen en bakjes terug in onze verpakkingsmaterialen stoppen die anders in de zee of in het kustmilieu terecht hadden kunnen komen.’

Logo voor gerecycled kustplastic

Verpakkingen met gerecycled Coastal Plastics-materiaal worden geproduceerd op meerdere kp-productielocaties in Europa en geleverd aan klanten in Duitsland, Italië, Portugal, Turkije en het Verenigd Koninkrijk.
Om het consumentenbewustzijn te vergroten heeft kp ook een speciaal logo ontwikkeld dat klanten op de verpakking kunnen gebruiken om het gebruik van gerecycled kustplastic aan te duiden.
‘Onze zeeën en oceanen zijn uiterst kwetsbaar en plastic afval mag nooit in het mariene milieu terechtkomen’, zegt marketingdirecteur Hendrik Bartels. ‘Wat dit systeem onderscheidt is transparantie, wat essentieel is in de voedselverpakkingsindustrie.’

 

Artikel delen