Mondwater in duurzame verpakking

Elopak ontwikkelt kartonnen verpakking voor mondwater van Luoro

Mondwater in duurzame verpakking

Elopak heeft voor mondwater onder de merknaam Paperdent van het Duitse bedrijf Luoro een D-Pak karton ontwikkeld. Met deze verpakkingsoplossing voor het non-foodsegment meent de verpakkingsproducent dat Paperdent meer dan 80% plastic kan besparen ten opzichte van de gebruikelijke kunststofverpakking.

De D-Pak-verpakking van 500 ml van Elopak bestaat uit karton dat afkomstig is van verantwoord beheerde bossen. De verpakking is naar eigen zeggen volledig recyclebaar en klimaatneutraal. Paperdent gebruikt één kant van de verpakking om de klant te informeren over de voordelen van deze verpakking.
'Ook de recyclebaarheid was een grote troef'

Weren van kunststoffen

Het merk Paperdent van Luoro – een jong medisch technologiebedrijf voor duurzame hygiëne en persoonlijke verzorgingsproducten - Elopak_Luoro_mondwaterverpakkingwerd gelanceerd om zoveel mogelijk kunststoffen in de tandverzorging te weren. Elopak vult de verpakkingen zelf af in de pas opgerichte testfabriek bij CMS in Nederland. Met de installatie bij CMS kunnen ze kleine hoeveelheden afvullen en de eerste markttests in het non-foodsegment uitvoeren. Vooral voor kleinere klanten en start-ups is dit interessant.  

Verpakking uit hout

‘Om diverse redenen hebben we gekozen voor een kartonnen verpakking van Elopak”, zo licht Louis Bahlmann van Luoro de samenwerking toe. ‘Enerzijds vanwege de aanzienlijke reductie van de hoeveelheid plastic ten opzichte van de klassieke kunststoffles. Anderzijds omdat deze verpakking vooral bestaat uit hout, een hernieuwbare grondstof. Daardoor heeft ze een lage CO2 voetafdruk. Ook de recyclebaarheid was een grote troef.’

Alternatief plastic fles

Astrid Näscher, Marketing Director voor Noord-Europa bij Elopak, vult aan: ‘We zijn heel blij met deze introductie van het D-Pak-karton in het segment mondhygiëne. Steeds meer consumenten letten op de milieuvriendelijkheid van verpakkingen en onze verpakking bezit nog heel wat potentieel in het non-foodsegment. Niet alleen voor hygiëne producten, maar ook voor vloeibaar wasmiddel vormt het bijvoorbeeld een uitstekend alternatief voor de kunststoffles.’

Artikel delen