OPACKGROUP directeur duurzaamheid Rob Verhagen

OPACKGROUP analyseert de PPWR-impact en kansen voor het bedrijfsleven

De vernieuwde Europese wet voor verpakking en verpakkingsafval werd afgelopen voorjaar een feit. Met de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) stuurt de Europese Unie het bedrijfsleven naar duurzame en recyclebare verpakkingsvormen. De OPACKGROUP kan bedrijven adviseren hoe zij aan de gang kunnen met de PPWR-eisen.  

Essentiële eisen

Afgelopen maanden werkte de Europese Commissie hard aan deze nieuwe verpakkingsmaatregel. De PPWR is de opvolger van de PPWD (Packaging en Packaging Waste Directive) van 1994. Daarin kwamen de essentiële eisen al naar voren:

  1. de verpakking is veilig;
  2. het gebruik van de verpakking wordt geminimaliseerd;
  3. de impact van de verpakking op het milieu is minimaal.

Deze eisen staan ook in de nieuwe wetgeving, maar zijn nu in veel meer detail vastgelegd.

Advies aan verpakkers

De OPACKGROUP is als producent van flexibele kunststof en papieren verpakkingen wereldwijd actief en zet sinds 1992 koers om de ontwikkeling van het materiaal zo duurzaam en circulair mogelijk te maken. Met onder meer een eigen test- en onderzoekscentrum, de OPACKGROUP Technology Center (OTC), ontwikkelt de producent duurzame, klantspecifieke verpakkingen. Met deze kennis én de realiteit van de nieuwe wetgeving op bedrijfsvoering biedt het bedrijf onderbouwd advies aan verpakkers.

OPACKGROUP als kennispartner

Directeur duurzaamheid, Rob Verhagen, benadrukt de rol die OPACKGROUP als kennispartner heeft. “De hele verpakkingsketen gaat de gevolgen van deze nieuwe wet merken. Als ondernemer zul je moeten investeren om de verpakkingen aan de hand van deze richtlijn vorm te geven. De kunststof kringloop zal hierdoor veel beter functioneren en het aandeel recyclaat in verpakkingen zal substantieel toenemen. Bedrijven worden daarnaast verplicht de verpakkingsdata beter vast te leggen en zich aan relevante certificeringen te houden. Dit zal ervoor zorgen dat je niet alleen groen roept, maar ook groen doet.”

“Als ondernemer zul je moeten investeren om de verpakkingen aan de hand van deze richtlijn vorm te geven.”

Efficiënter en goedkoper

“De wet biedt ook kansen! Door als ondernemer je verpakkingsportfolio naast deze richtlijn te leggen kom je vaak erachter dat een aantal vormen efficiënter en dus goedkoper kan. Denk aan de keuze voor lichter materiaal en het besparen op transportkosten. Ook het feit dat veel meer landen tariefdifferentiatie invoeren in de afvalbeheerbijdrage (zoals Verpact in Nederland) heeft een positief effect. Voor de inzet van recyclaat bijvoorbeeld of een recycleerbare verpakking gaan circulariteit en total costing goed samen. Goede communicatie op de verpakking over de inzet van recyclaat of recycleerbaarheid motiveert gebruikers om producten in een écht duurzame verpakking te kopen”, aldus Verhagen. “Voor veel bedrijven betekent de nieuwe wetgeving dat ze minimaal een conformiteitsverklaring moeten hebben, maar ook een reductie in verpakkingsgewicht, hergebruikdoelstellingen of strengere eisen aan recycleerbaarheid staan hierin. Andere zaken waarmee men rekening moet houden, is de inzet van recyclaat. Bovendien zijn in de toekomst bepaalde verpakkingsformaten niet langer toegestaan.”

Verantwoording van verduurzamingsslag

De OPACKGROUP, een familiebedrijf met tien vestigingen in Nederland, investeert in de adviesrol om klanten te helpen alles op een rij te zetten om aan de PPWR-voorwaarden te voldoen. Met speciale software maakt de OPACKGROUP een berekening van de ecokosten van verpakkingen, die klanten nodig hebben bij de verantwoording van de gemaakte verduurzamingsslag. Verhagen: “Meer dan ooit zullen bedrijven op zoek zijn naar feitelijke cijfers in plaats van mooie marketing op verpakkingsgebied. Met onze ervaring op het gebied van recycleerbare verpakkingen én de verzamelde kennis hebben wij goede oplossingen voor partijen die aan de PPWR-norm willen voldoen als het gaat om flexibele verpakkingen.”

 

OPACKGROUP duurzame flexibele verpakking
"Goede communicatie op de verpakking over de inzet van recyclaat of recycleerbaarheid motiveert gebruikers om producten in een écht duurzame verpakking te kopen."

Meer artikelen

recent new image
Bayer introduceert unieke...

Bayer heeft een unieke...

Lees meer
recent new image
Optimum Group helpt...

Robbert-Jan Pos, sales developement...

Lees meer
recent new image
Duurzaam verpakken:...

Na het succesvolle debuut in 2023 van...

Lees meer
recent new image
Van koffieverpakking naar...

Een op het eerste gezicht wellicht...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox