OPACKGROUP: 'We worden steeds meer een kennisleverancier'

OPACKGROUP: 'We worden steeds meer een kennisleverancier'

OPACKGROUP: 'We worden steeds meer een kennisleverancier'

De impact van regelgeving op producenten van plastic verpakkingen en hun klanten is groot. De OPACKGROUP zet daarom sterk in op innovatie en kennisoverdracht.

In Giessen heeft de OPACKGROUP zwaar geïnvesteerd in innovatie, zodat er recycleerbare verpakkingsmaterialen kunnen worden geproduceerd. Wat de groep merkt is dat er bij veel klanten relatief weinig kennis is. Daarom wordt er ook geïnvesteerd in kennisoverdracht.

Het kan zomaar gebeuren dat een medewerker van de OPACKGROUP een supermarkt bezoekt om boodschappen te doen met een bijzondere reden. Het bedrijf scant de supermarkt namelijk op verpakkingen die het qua milieuprestatie veel beter zouden kunnen doen. Vervolgens schroomt het bedrijf ook niet, in overleg met de supermarkt, om met de producenten die voor de betreffende verpakking hebben gekozen, in gesprek te gaan. Het is een van manieren om kennis over te dragen en het verpakkende bedrijfsleven bewust te maken van mogelijkheden om meer duurzaam te verpakken.

(Tekst loopt door onder foto)

OPACKGROUPGiessen

Niet genoeg kennis

‘Veel klanten hebben namelijk niet genoeg kennis van wetgeving en hebben niet nagedacht over de gevolgen van hun verpakkingskeuze. Wij willen ze helpen, want het is een complex geheel’, zegt Rob Verhagen, Sustainability Director bij de OPACKGROUP ‘Veel bedrijven die verpakkingen produceren kijken te veel intern en te weinig klantgericht."

Die klanten hebben ook een probleem. Willen ze op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom verpakkingsregelgeving en onderzoeken, dan hebben ze er bijna een dagtaak aan. Zeker als ze hun producten exporteren. Joan Hanegraaf, CEO van de OPACKGROUP, hield zelf jarenlang alles bij, dus hij weet hoe arbeidsintensief dat is. ‘Het wordt steeds moeilijker om alle dossiers bij te houden en verslapping niet is toegestaan. Dan loop je meteen achter de feiten aan.’

Lappendeken

Verhagen, die nu het duurzaamheidsdossier bij de groep beheert, vindt dat er duidelijkheid moet komen over wat Europees en Nederlands beleid is, en hoeveel plastictaxen en andere regels er zijn in Europa met betrekking tot export. “De SUP-richtlijn bijvoorbeeld, is een lappendeken.” Hij hoopt dat er gelijke regelgeving komt voor alle landen. Het is een dusdanig complexe materie dat grote bedrijven medewerkers hebben vrijgemaakt om te zorgen dat aan de regelgeving kan worden voldaan, maar voor veel kleine bedrijven is het vaak onmogelijk er fulltime mee bezig te zijn.

Kennisleverancier

Joan Hanegraaf benadrukt dat zijn bedrijf daarom steeds meer een kennisleverancier wordt en dat hij dit als een verplichting ziet die je als leverancier hebt. De OPACKGROUP organiseert bijvoorbeeld zes keer per jaar een minisymposium voor de klanten, die daar positief op reageren. ‘Retailers komen zelfs met hun leveranciers naar onze minisymposia’, vult Verhagen aan. Het kost natuurlijk inspanning en geld om dit te organiseren, maar we zien het als een morele verplichting om je klanten mee te nemen in deze complexe ontwikkelingen.

Innovaties

In de nieuwe fabriek in Giessen worden recycleerbare barrièreverpakkingen geproduceerd. Maar dat alleen is niet genoeg, benadrukt Verhagen. ‘Naast het verbeteren van de recycleerbaarheid werken we ook aan reductie van de hoeveelheid materiaal, de inzet van recyclaat of biobased grondstoffen en het continue optimaliseren van processen en kwaliteit’

Duurzaamheidsfilosofie uitdragen

Hanegraaf vult aan dat ook iedere medewerker doordrongen moet zijn van het belang van duurzaam werken en dat kan alleen als de duurzaamheidsfilosofie consequent is doorgevoerd, in alle facetten van het bedrijf, van duurzame energie tot koffiemokken die worden hergebruikt.

Steeds vooruitkijken

Hanegraaf en Verhagen ervaren dat duurzaam werken een proactieve houding vraagt. Steeds vooruitkijken. ‘Er komen veranderingen aan en wat betekent dit voor mijn bedrijf, leveranciers en klanten? Dat is de vraag die iedere onderneming moet stellen’, zegt Rob Verhagen.

Verhagen-HGanegraaf-OPACKGROUP2

Rob Verhagen (l.) en Joan Hanegraaf

 

Artikel delen