PepsiCo lanceert recyclebare snackbox, maar krijgt ook kritiek

Lay’s introduceert een nieuwe verpakking: de snackbox. De chipsdoos moet een alternatief zijn voor de traditionele chipszak en biedt volgens PepsiCo praktische voordelen voor consumenten. De verpakking is ontworpen voor gebruiksgemak en mag in de papierbak worden weggegooid. Toch leidt de introductie tot forse kritiek, onder andere van afvalactivist Zwerfinator en van consumentenmedia.

Eva Hagenmeyer, communicatiemanager bij PepsiCo, geeft aan dat het om een aanvulling op het bestaande verpakkingsaanbod gaat: ‘Onze reguliere chipszakken blijven gewoon beschikbaar. De snackbox biedt een andere optie met voordelen zoals een hersluitbaar deksel, een stevige constructie en een brede opening die delen makkelijker maakt.’
Volgens Hagenmeyer is de verpakking getest via het CEPI-protocol, een Europese standaard van de papierindustrie, en mag de verpakking daarom in de papierbak worden weggegooid. De sluitseal dient wel bij het restafval te worden gedaan.
‘We willen blijven innoveren en onze consumenten verschillende keuzemogelijkheden bieden. De snackbox is recyclebaar en sluit aan bij bestaande recyclingsystemen voor oud papier’, aldus Hagenmeyer.

PepsiCo, Zwerfinator

Foto van Zwerfinator

Zwerfinator: ‘Pepsico snackbox niet alleen karton’

De verpakking roept vragen op over de samenstelling. Op sociale media kondigde Zwerfinator – bekend van zijn onderzoeken naar zwerfafval en misleidende claims – aan de verpakking te ontleden. Na het weken in water viel de snackbox uiteen in meerdere onderdelen: vijf delen van karton en zes van plastic en/of aluminium.
Volgens Zwerfinator bestaat de snackbox dus niet alleen uit papiervezels. ‘Op de doos staat “NEW RECYCLABLE WITH PAPER”, maar de binnenlagen bevatten nog steeds plastic en aluminium. Deze zijn moeilijk te scheiden, waardoor consumenten onbedoeld de papierstroom kunnen vervuilen.’
Ook de afvalinstructie op de verpakking vindt hij onduidelijk. ‘De gemiddelde consument weet niet wat het membraan is dat bij het restafval moet. Daardoor belanden ook niet-recyclebare delen in de papierbak. En nergens is een FSC-logo te vinden, dus waarschijnlijk is het karton niet afkomstig uit gecertificeerde bronnen.’

PepsiCo lanceert recyclebare snackbox-1

Milieu-impact en prijsverschil

Zwerfinator wijst ook op het extra materiaalgebruik. Volgens zijn eigen meting bevat de snackbox 53 gram karton en 11 gram plastic en aluminium, terwijl een traditionele chipszak van Lay’s slechts 8 gram weegt. Tegelijkertijd zit er minder inhoud in de nieuwe verpakking: 125 gram in plaats van 150 gram chips.
De prijs per kilo is bovendien flink hoger. Nu.nl rekende uit dat Lay’s Max naturelchips in de nieuwe verpakking uitkomt op 19,12 euro per kilo, tegenover 10,87 euro voor dezelfde chips in een zak. Doritos cheese is in doos 18,50 euro per kilo, in zak 10,99 euro. Dat komt neer op een prijsstijging van ruim 70%.

Zowel Zwerfinator als Nu.nl plaatsen vraagtekens bij de verhouding tussen functionaliteit, duurzaamheid en prijs. Voedselverpakkingen liggen al langer onder een vergrootglas vanwege inflatie en zogenoemde krimpflatie: minder inhoud voor hetzelfde geld.

PepsiCo 1

Koker en deksel bij oud papier, membraam bij restafval.

Verduurzaming of marketing?

PepsiCo stelt dat de snackbox binnen de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf past. Volgens Hagenmeyer wordt de verpakking op grote schaal gerecycled via het reguliere oudpapiersysteem. ‘De snackbox is CEPI-gecertificeerd, net als drankkartons.’

Tegelijkertijd laat PepsiCo vragen over de herkomst van het karton, de precieze materiaalopbouw en de afweging tussen extra materiaalgebruik en gebruiksgemak grotendeels onbeantwoord. En CEPI-richtlijnen zijn een nuttig instrument, maar bieden geen garantie dat Nederlandse papierverwerkers deze verpakking ook als waardevol beschouwen. Een CEPI-goedkeuring betekent dat een deel van het materiaal recyclebaar is, niet per se dat alles zonder probleem in het Nederlandse systeem kan.

Hagenmeyer bevestigt dat het product voorlopig naast de chipszakken blijft bestaan, maar zegt niets over een bredere uitrol of eventuele aanpassing van het ontwerp.

Of de snackbox een blijvertje is, moet blijken uit consumentengedrag en marktreacties. Vooralsnog lijkt het draagvlak gemengd.

PepsiCo 3

Verpakt onder beschermende atmosfeer.

PepsiCo lanceert recyclebare snackbox Lays-BUGLES_Nacho-Cheese-open-be-nl (2)-1

 

Meer artikelen

recent new image
Kartonnen MAP-verpakking...

Verpakkingsproducent Coveris heeft een...

Lees meer
recent new image
PepsiCo lanceert...

Lay’s introduceert een nieuwe...

Lees meer
recent new image
Vezelfles krijgt duurzame...

Avantium werkt samen met de Bottle...

Lees meer
recent new image
Nieuwe...

De Slowaakse zuivelproducent Euromilk...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox