In 2024 werd circa 1,7 miljard liter voedsel verpakt in materialen uit het SIG Terra-portfolio. Sinds de introductie is dat opgeteld goed voor verpakkingen van zo’n 6 miljard liter voedsel. De groei wordt onder meer toegeschreven aan marktuitbreiding in Europa en een stijgende vraag in China, waar SIG het aluminiumvrije Terra Full Barrier-materiaal succesvol uitrolde. In Europa werd 9,3% van de verpakte voedingsmiddelen in SIG-verpakkingen geleverd met Terra-materialen, wereldwijd ligt dit aandeel op 4,1%.
SIG Terra zonder aluminium
Het Terra-portfolio omvat verpakkingsoplossingen zonder aluminiumlaag en met polymeren die via een gecertificeerd massabalanssysteem worden gekoppeld aan gerecyclede of op hout gebaseerde grondstoffen. Daarnaast zijn er recycleerbare bag-in-box- en pouch-oplossingen ontwikkeld. Deze oplossingen zijn ontworpen voor compatibiliteit met bestaande SIG-vulmachines, waardoor klanten zonder aanvullende investeringen kunnen overstappen op deze verpakkingsmaterialen.
Duurzaam en circulair
SIG wijst op eerder ontwikkelde oplossingen als de aluminiumvrije aseptische kartonverpakking (geïntroduceerd in 2010) en de recycleerbare bag-in-box voor water (2021) als voorbeelden van eerder gezette stappen. Voor producten die gevoelig zijn voor zuurstof, zoals vruchtensappen en plantaardige dranken, werd in 2022 een variant met volledige barrière geïntroduceerd.
Volgens het bedrijf sluiten deze ontwikkelingen aan bij zijn strategische inzet op duurzaamheid en circulariteit. SIG baseert milieuclaims op levenscyclusanalyses volgens ISO-normen, zo blijkt uit documentatie op de bedrijfswebsite.