Uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2025 blijkt dat consumenten verpakkingen een steeds belangrijkere rol toekennen in het verduurzamen van online winkelen. Waar vorig jaar 22% van de respondenten verpakkingen als het belangrijkste verduurzamingsmiddel zag, is dat aandeel dit jaar gestegen naar 26%. Bovendien geeft ruim een derde van de consumenten aan eerder terug te keren naar een webshop die actief inzet op duurzame verpakkingen.
De monitor is opgesteld door Thuiswinkel.org en vandaag gepubliceerd. Het onderzoek is uitgevoerd met ondersteuning van DS Smith en Amazon. Aan de meting deden meer dan 5.000 consumenten mee.
Verpakking en bezorging als pijlers van verduurzaming
Naast de groeiende aandacht voor verpakkingen, blijven ook duurzame bezorgmethoden van belang. Consumenten geven aan waarde te hechten aan elektrische bezorging en bezorging per fiets. Volgens het rapport is het aandeel elektrisch bezorgde pakketten gegroeid van 20% in 2021 naar 82% in 2024. Tegelijkertijd heersen er nog misverstanden over wat een duurzame bezorging precies inhoudt. Zo leeft bij consumenten het idee dat afhaalpunten per definitie duurzamer zijn. Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org, nuanceert dat beeld: “Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets naartoe gaat. Als men de auto gebruikt, verdwijnt het duurzaamheidsvoordeel.”
Informatievoorziening als sleutel tot gedragsverandering
Hoewel 47% van de consumenten aangeeft duurzaamheid mee te wegen in hun aankoopbeslissing, blijven prijs en kwaliteit in veel gevallen doorslaggevend. Volgens Nijhof biedt dat kansen voor webwinkels: “Duurzaam hoeft niet duur te zijn. Door betere informatievoorziening kunnen consumenten bewuster kiezen voor producten en bezorgopties met minder milieubelasting.” De monitor toont aan dat consumenten openstaan voor duurzame keuzes, maar in veel gevallen onvoldoende geïnformeerd zijn. De webshop wordt daarbij als belangrijkste bron van informatie gezien. Heldere communicatie over verpakkingen, retourbeleid en bezorgopties kan volgens Thuiswinkel.org het verschil maken.