Het verpakkingslandschap heeft te maken met exponentiële en structurele toename van wet- en regelgeving op het gebied van verduurzaming. Ook bij FMCG, Retail en Foodservice organisaties nemen de ambities en doelstellingen toe om de komende jaren grotere ecologische impact te gaan realiseren. Binnen deze ontwikkelingen is er beperkt oog voor het borgen en uitbouwen van de waarde die gerealiseerd worden door merkbeleid, 2D verpakkingsdesign en 3D verpakkingsdesign.

Bredere inzichten nodig
Gezien de achterliggende complexiteit en krachtvelden zullen verpakkingsmanagers en marketeers bredere en diepere inzichten moeten gaan ontwikkelen, meer elkaars taal in de basis moeten kunnen gaan spreken en weten hoe je efficiënt en effectief kan (samen)werken.
Aanvullende training
Als aanvulling op de reguliere opleidingen/trainingen (‘KIDV Instrumenten’) heeft het KIDV nu ook een training voor commerciële marketeers en packaging & proces managers. Elke training is een dagdeel sessie met collega-managers uit FMCG, Retail en FMCG sectoren bij het KIDV in Den Haag.

Vernieuwd ecosysteem
De training geeft in eerste instantie een scherp(er) inzicht in wet-/regelgeving van verpakkingen in Europa en Nederland. Vanuit dit kader wordt vervolgens uitgelegd wat de bedreigingen en kansen zijn in relatie tot merkbeleid, innovatiefunnels, 2D design en 3D design. In het derde deel van de training wordt nader ingegaan op het vernieuwde ecosysteem van verpakkingsmanagement. Wat zijn de kernthema’s drivers en rollen? Wat is de manier van samenwerken binnen dit systeem?
Praktijkgericht
Naast kennisoverdracht richt de training zich ook duidelijk op het aanreiken van handvatten voor toepassing in de praktijk. Zo wordt ook nader ingegaan op het maken van analyses en briefings voor 2D en 3D design. Of hoe je efficiënt en effectief programma’s en dossiers kan inrichten. Ook wordt nader uitleg gegeven over de methode ontwikkeling van Essentiële Eisen (EE), het leren werken met Dashboard Duurzaam Verpakken (KIDV) en het toepassen van Recyclass guidelines.
Ervaren trainers
De training wordt namens het KIDV verzorgd door: Roland ten Klooster en Rik Keessen. Roland is professor op het gebied van verpakkingen aan de Universiteit van Twente en Gent, heeft zijn eigen bureau Plato product consultants en heeft zitting in vele adviesorganen. Rik is Brand Tailor bij Mountain Design in Den Haag en heeft zo’n 30 jaar ervaring in strategieontwikkeling van merken, visuele identiteiten en verpakkingsdesign. Zowel aan klant, bureau als consultancy zijde.