Luciana Pellegrino: de wereldwijde rol van de WPO

Luciana Pellegrino: ‘Verpakkingen beschermen ook het klimaat’

Luciana Pellegrino is president van de World Packaging Organisation (WPO) en leidt daarnaast de Braziliaanse verpakkingsorganisatie ABRE. Tijdens de Fachpack-beurs vertelde zij over haar werk en de ambities van de WPO.

‘Ik werk al 28 jaar in de verpakkingsindustrie’, vertelt Luciana Pellegrino, president van de World Packaging Organisation (WPO). ‘Ik ben jong begonnen en leid nu de Braziliaanse verpakkingsorganisatie ABRE. Dat is het nationale verpakkingsplatform dat niet alleen merken verenigt, maar ook leveranciers van materialen en machines. Zo kunnen we de hele industrie en de volledige waardeketen verbinden en gezamenlijk doelen stellen voor de toekomst.’

Naast haar werk voor ABRE is Pellegrino al meer dan twintig jaar actief binnen de WPO, eerst als vice-president marketing en inmiddels als president. ‘De WPO is al 57 jaar het wereldwijde institutionele platform voor de verpakkingsindustrie. We willen een mondiale stem zijn, kennis en referenties delen en opleidingsprogramma’s ondersteunen. Onze leden zijn de nationale verpakkingsorganisaties in 65 landen, die op hun beurt weer hun eigen industrie helpen ontwikkelen op het gebied van technologie, innovatie en duurzaamheid.’

 

Netwerk van nationale organisaties

Volgens Pellegrino biedt de WPO een netwerk waarin ervaren en jonge organisaties elkaar versterken. ‘Sommige organisaties, zoals in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Zuid-Afrika, zijn al lang actief. Tegelijkertijd hebben we recent nieuwe organisaties verwelkomd, bijvoorbeeld in Peru en Cambodja. We wisselen kennis en ervaringen uit over hoe je programma’s lokaal kunt opzetten om de nationale verpakkingsindustrie te ondersteunen.’

 

WorldStar Award als stimulans voor innovatie

Een belangrijk instrument daarbij is de WorldStar Award. ‘Om mee te dingen naar de WorldStar moet een inzending eerst een nationale wedstrijd hebben gewonnen’, legt Pellegrino uit. ‘Daarmee brengen we wereldwijd de beste innovaties samen. Het is een belangrijke stimulans voor bedrijven om te investeren in nieuwe materialen, technologieën en ontwerp. Voor kleinere bedrijven kan zo’n prijs deuren openen naar nieuwe klanten en markten.’

De WPO kijkt nadrukkelijk naar de verschillende omstandigheden in de wereld. ‘Wat in een ontwikkelingsland als innovatieve oplossing geldt, kan anders zijn dan in een ontwikkeld land. Maar juist daar motiveert een prijs om te blijven investeren in betere verpakkingsoplossingen, bijvoorbeeld voor de groei van de consumentengoederenindustrie of de logistiek.’

 

Samenwerking met de Verenigde Naties

Naast innovatie speelt ook duurzaamheid een grote rol. De WPO werkt onder meer samen met de Verenigde Naties via de organisatie Unido. ‘Sinds 2017 hebben we een samenwerkingsovereenkomst. We brengen onze kennis in over voedselveiligheid, duurzaamheid en de inzet van verpakking als marketinginstrument. Samen ontwikkelen we lokale projecten, zoals het opzetten van verpakkingscentra of het verbeteren van verpakkingssystemen voor specifieke productieketens’, aldus Pellegrino.

 

Aanpak voedselverspilling en klimaatimpact

Een van de thema’s is voedselverspilling en de impact daarvan op klimaatverandering. ‘We hebben met de Wageningen Universiteit een wetenschappelijk rapport opgesteld over de CO2-uitstoot die vrijkomt als voedsel verloren gaat. Dat kan oplopen tot een niveau dat vergelijkbaar is met de uitstoot van een groot land. Verpakkingen beschermen niet alleen producten, maar ook het klimaat.'
'Tegelijkertijd is het ethisch probleem groot: er zijn nog altijd miljoenen mensen die dagelijks honger lijden, terwijl elders voedsel verloren gaat.’

De WPO en haar partners willen deze discussie op de agenda van overheden krijgen. ‘We hebben een roadmap opgesteld en regionale bijeenkomsten georganiseerd. Ons positiepaper, “The paradox of food loss and waste”, is vrij beschikbaar. We willen dit onderwerp inbrengen op COP30 in Brazilië en zo concrete programma’s stimuleren waarmee landen voedselverlies en -verspilling kunnen terugdringen’, zegt Pellegrino. ‘Samen met Wageningen werken we ook aan een tool waarmee landen kunnen zien hoe ze waardeketens kunnen verbeteren en systemische oplossingen kunnen invoeren.’

 

Kennisdeling en praktische ondersteuning

Pellegrino benadrukt dat de WPO zowel het debat wil aanjagen als praktische ondersteuning biedt. ‘Wij zijn er om de strategische discussies te voeren en om de wereldwijde stem van de verpakkingsindustrie te zijn. Tegelijkertijd ondersteunen we innovatie en bieden we trainingen en referenties, bijvoorbeeld rond recycling en voedselbescherming. Zo helpen we professionals wereldwijd hun kennis en systemen te verbeteren.’

Met deze brede aanpak wil de WPO de verpakkingsindustrie niet alleen versterken, maar ook een bijdrage leveren aan maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en voedselzekerheid. ‘Het gaat erom dat we samen leren en oplossingen vinden die wereldwijd toepasbaar zijn’, besluit Pellegrino.

 

Meer artikelen

recent new image
Luciana Pellegrino:...

Luciana Pellegrino is president van de...

Lees meer
recent new image
Recyclebaarheid kunststof...

De recyclebaarheid van...

Lees meer
recent new image
Van vlapak tot interieur...

Wie denkt dat een lege kartonnen...

Lees meer
recent new image
Duurzaam verpakken in de...

Hoewel Skillpack dit jaar niet fysiek...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox