De Verenigde Naties willen voedselverspilling wereldwijd halveren tegen 2030, en Nederland onderschrijft dat doel. Toch gaat het nog vaak mis: bijna een derde (30%) van al het geproduceerde voedsel gaat verloren. Alleen al in Nederland belandt jaarlijks gemiddeld 33,4 kilo per persoon in de vuilnisbak.
De impact van verspilling reikt ver. Voedsel legt een lange weg af voordat het op tafel staat: van het veld, via de fabriek, naar de winkel en naar huis. Gooi je eten weg, dan gooi je ook alle gebruikte energie en middelen weg. In Nederland zou een week lang niets weggooien ruim 23 miljoen maaltijden en meer dan 34 miljoen kilo CO₂ schelen.
Bewuster consumeren
Om consumenten te inspireren, organiseert “Samen Tegen Voedselverspilling” jaarlijks de Verspillingsvrije Week. In 2024 deden vier miljoen Nederlanders mee door gerichter boodschappen te doen, restjes op te eten of creatief te koken. Sinds vorig jaar is Tetra Pak officieel partner van de stichting. Samen willen zij consumenten én producenten ondersteunen in het verminderen van voedselverlies.
‘Een verpakking die eten optimaal beschermt, helpt supermarkten én consumenten om minder weg te gooien'
Efficiënter produceren
Innovatie helpt verspilling al bij de bron voorkomen. Voor sojadranken ontwikkelde Tetra Pak een nieuwe technologie waarbij de hele boon wordt benut. Doordat de vezels (okara) in de drank blijven, stijgt het vezel- én proteïnegehalte en ontstaat er minder afval. Bovendien is de drank zes tot twaalf maanden houdbaar zonder conserveringsmiddelen.
Tekst gaat verder onder de foto.

Ook bij andere producten maakt slimme technologie het verschil. De Tetra Pak® VCC vertical blender is de eerste verticale blender voor cottage cheese en vermindert productverlies met tot wel 90% ten opzichte van horizontale systemen.
Verpakken loont dubbel
Niet alleen in de fabriek, ook daarna maakt verpakking het verschil. Dankzij de aseptische verpakkingstechnologie van Tetra Pak blijven producten langer goed, zonder conserveermiddelen of koeling tijdens transport. Dat bespaart energie en verkleint de kans dat voedsel onderweg verloren gaat. Walter besluit: ‘Een verpakking die eten optimaal beschermt, helpt supermarkten én consumenten om minder weg te gooien. Zo bouwen we stap voor stap aan een duurzamer voedselsysteem.’