‘Als gevolg van corona is er een significante toename van de consumptie thuis en dat is ook te merken aan de hoeveelheid plastic verpakkingsafval van consumenten, die met circa 15 procent is toegenomen’, meldt ABN AMRO. De bank heeft onderzoek gedaan naar duurzaam verpakken in Nederland en ziet een toenemende bereidheid bij de consument om te betalen voor duurzaam verpakken.
De coronacrisis leidt volgens ABN AMRO tot een verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor to-go naar (kleinere) thuisverpakkingen. Deze verschuiving is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt. Dit blijkt uit een enquête van PanelWizard onder ruim 1.000 Nederlanders in opdracht van ABN AMRO.
Bereid te betalen
Het onderzoek van ABN AMRO wijst ook uit dat steeds meer consumenten het belangrijk vinden dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Daarnaast blijkt dat er bij de consument nog onvoldoende bekendheid is over de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt.
66 procent van de onderzochte consumenten vindt het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor duurzame verpakkingen kiezen en is 35 procent zelfs bereid om hier meer voor te betalen.
Onbekendheid
Een meerderheid (68 procent) vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt. Tegelijkertijd vindt de consument het óók erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets wat vaak juist door een verpakking wordt gewaarborgd. ABN AMRO concludeert op basis van het onderzoek dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo is het bij de keuze voor een verpakking ook belangrijk de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee te wegen, alsook de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.
Circulariteit
Naast consumenten hebben ook overheden steeds meer aandacht voor de schaduwkanten van plastic afval. Zowel Nederland als de Europese Unie hebben een strategie die is gericht op circulariteit. Supermarkten en voedselleveranciers hebben daarom meer aandacht voor - en vraag naar - duurzame en recyclebare verpakkingen. Dit is echter niet eenvoudig. Inkopers van supermarktketens en hun leveranciers moeten naast de duurzaamheid van de verpakking rekening houden met functionele kenmerken, zoals de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak en aantrekkingskracht voor de consument, kosten en transporteerbaarheid. Ook kan een de levenscyclus van een verpakking niet los worden gezien van het product. Zo zal een kunststof fles met motorolie als chemisch afval worden verbrand, terwijl een ketchupfles van hetzelfde materiaal kan worden gerecycled.
Biologisch afbreekbaar
Supermarktketens en leveranciers zijn terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen van deze plastics vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier niet voldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.
Samenwerking
Meer samenwerking tussen supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten is cruciaal, meent Albert Jan Swart, Sector Econoom Industrie van ABN AMRO. ‘Intensiever samenwerken en kennis uitwisselen, onder meer over de productie van monomaterialen, is cruciaal om productielijnen te verduurzamen en de recycling van alle verpakkingen een stap dichterbij te brengen.’